Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 3 av 40 artikler om Digital markedsføring >> SEO

    Denne artikkelen er del 10 av 14 artikler om Digital markedsføring

Lese tid (240 ord/min): 3 minutter

Hva er SEM, og hva er forskjellem mellom SEO og SEM?

SEM er en forkortelse for: “Search Engine Marketing“, eller på norsk: “Søkemotor markedsføring“.

I praksis er SEM (Search Engine Marketing) en betegnelse vi bruker for betalt markedsføring eller annonsering i søkemotorenel. Den ubestridte markedslederen på dette området er Google sitt annonseprogram AdWords. Forskjellen mellom SEO og SEM kan enkelt forklares slik:

Mens SEO er ikke betalt synlighet i søkemotorene, er SEM betalt synlighet.

SEM

Hvor finner du SEM annonsene?

Legg merke til de tre første søkeresultatene og alle søkeresultatene på høyre side av søkeresultatene til Google neste gang du søker på noe i Google. Disse søkeresultatene er annonser (SEM), mens det store feltet under de tre første søkeresultatene som også er markert som “annonser” kommer det organiske søket. Det er ikke mulig å kjøpe seg en plassering i det organiske søket. Skal du komme på førstesiden i søkeresultatet som presenteres i det organiske søkeresultatet må du jobbe med den nettsiden du ønsker skal komme opp og optimalisere den for best mulig synlighet i søkemotorenes organiske søkeresultat. Det er dette vi kaller for SEO – eller på norsk: “Søkemotoroptimalisering“.

Det er forholdsvis enkelt å sette i gang med slik nøkkelordannonsering. Google har vært veldig flinke til å lage et system der du selv forfatter en liten tekstannonse, samt en liste over hvilke nøkkelord (eller søkeord) annonsen skal vises for. Det koster noen få kroner å starte en konto, deretter velger du selv hvor mye du skal betale for å vise annonsen din. Og det beste av alt: Du betaler kun for klikk fra annonsen til ditt eget nettsted. Spesielt om din bedrift selger et produkt på nett betyr dette at veien mellom søk på Google og salg av et produkt på ditt nettsted kan bli kort og ikke minst billig. Mange markedsførere ser på AdWords som noe usexy.

Formatet er bittelite og gir ikke mange muligheter til å komme frem med et lengre budskap, og i hvert fall ikke noen logo eller andre grafiske elementer. Men effektiviteten er det ingenting å si på: Google AdWords har klikkprosent opp mot 10-15% (vanlige bannerannonser strever med å få til 0,2%…).

Det betyr at Google-brukerne faktisk ser på disse små annonsene som verdifull informasjon – i motsetning til støyen bannerne som oftest representerer. De fleste små bedrifter kan selv definere noen hundre nøkkelord og sette i gang på egen hånd. Til gjengjeld blir det fort tidkrevende når du kommer opp i tusenvis av nøkkelord som skal fordeles på mange ti-talls annonser. De fleste mellomstore og store bedrifter vil uten tvil være tjent med å sette bort AdWords-annonsering.

PS. Du vil også finne noen som insisterer på at den rette betegnelsen er PPC (forkortelse for pay-per-klick). Hvis du vil dypere inn i materien, foreslås følgende lesestoff:

Hva er mest effektivt SEO eller SEM?

SEM kan ikke måle seg med SEO i effektivitet. 80-90% av trafikken fra Google genereres fra det organiske søkeresultatet, så når du kaster deg inn i SEM karusellen så sloss du med andre ord om de siste 20% av trafikken til Google. Dessuten koster SEM penger. Du må betale for hvert klikk (“pay – per – click”), mens du ikke betaler noe for din oppføring i det organiske søkeresultatet. Du betaler heller ingenting for klikkene du får, så når du vet at dette genererer 80% av trafikken så hvorfor bruke penger på SEM?

Vi sier ikke med dette at du ikke skal bruke penger på SEM, men SEM aktiviteter bør alltid være andre prioritet. Prioriter først SEO, før SEM. Optimal effekt får du kanskje hvis du gjør som Ole Brum og sier: “Ja takk, begge deler”

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Søkemotoroptimalisering (SEO)SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering? >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?
  • Før du starter SEO arbeidet (prosessen)
  • Slik får du ditt nettsted indeksert i Google
  • Valg av søkeord til dine sider
  • Landingsside
  • Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
  • SEO mål og aviksanalyser
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene jevnlig for å øke sidens ferskhet / nyhetsverdi
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!
  • Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Søkemotoroptimalisering (SEO)Sosiale medier >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Digital markedsføring
  • Hva skiller digital markedsføring fra tradisjonell markedsføring?
  • Inbound markedsføring
  • Innholdsmarkedsføring
  • Digital markedsstrategi
  • Digitale kanaler og virkemidler
  • Nettside og nettsted
  • E-handel (elektronisk handel)
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • Sosiale medier
  • Viral markedsføring
  • Bannerannonser
  • E-postmarkedsføring
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.