agenturer.no

Hva er SEM, og hva er forskjellem mellom SEO og SEM?

SEM er en forkortelse for: “Search Engine Marketing“, eller på norsk: “Søkemotor markedsføring“.

I praksis er SEM (Search Engine Marketing) en betegnelse vi bruker for betalt markedsføring eller annonsering i søkemotorenel. Den ubestridte markedslederen på dette området er Google sitt annonseprogram AdWords. Forskjellen mellom SEO og SEM kan enkelt forklares slik:

Mens SEO er ikke betalt synlighet i søkemotorene, er SEM betalt synlighet.


Hvor finner jeg SEM annonsene?

Legg merke til de tre første søkeresultatene og alle søkeresultatene på høyre side av søkeresultatene til Google neste gang du søker på noe i Google. Disse søkeresultatene er annonser (SEM), mens det store feltet under de tre første søkeresultatene som også er markert som “annonser” kommer det organiske søket. Det er ikke mulig å kjøpe seg en plassering i det organiske søket. Skal du komme på førstesiden i søkeresultatet som presenteres i det organiske søkeresultatet må du jobbe med den nettsiden du ønsker skal komme opp og optimalisere den for best mulig synlighet i søkemotorenes organiske søkeresultat. Det er dette vi kaller for SEO – eller på norsk: “Søkemotoroptimalisering“.

Det er forholdsvis enkelt å sette i gang med slik nøkkelordannonsering. Google har vært veldig flinke til å lage et system der du selv forfatter en liten tekstannonse, samt en liste over hvilke nøkkelord (eller søkeord) annonsen skal vises for. Det koster noen få kroner å starte en konto, deretter velger du selv hvor mye du skal betale for å vise annonsen din. Og det beste av alt: Du betaler kun for klikk fra annonsen til ditt eget nettsted. Spesielt om din bedrift selger et produkt på nett betyr dette at veien mellom søk på Google og salg av et produkt på ditt nettsted kan bli kort og ikke minst billig. Mange markedsførere ser på AdWords som noe usexy.

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg