Domene og webhotell fra OnNet.no

SERP rangeringen i Google er avhengig av antall inngående lenker og lenkenes kvalitet

Siden hvor høyt et nettsted rangerer i søkeresultatene til Google i stor grad er avhengig av hvor mange og hvem som lenker til nettstedet, går off-site SEO ut på å få flest mulig høyt rangerte nettsteder innenfor samme tema som nettstedet til å lage en link til nettstedet.

I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hvordan du bør gå frem for å få en rekke inngående kvalitetslinker til ditt nettsted.

Finn potensielle lenkepartnere

Siden målet er å få inngående linker fra andre nettsteder som har et tematisk likt innhold som ditt nettsted lønner det seg å starte prosessen med en brain-storming for å finne alle ord og uttrykk som er tematisk likt innholdet på din side. Skriv ned alt som slår deg. Let også etter synonymer. Spør venner og bekjente. Strukturer deretter listen etter viktighet. Du bør nå begynne å få en meget lang liste med tematisk like ord som ditt nettsted. 

Start neste steg med de bransjene, emnene og temaene du synes ligner mest på ditt nettsted. Gå deretter til Google og søk etter temaet du har valgt. Skriv opp domenenavnet/URL til TOPP 20 i søkeresultatene. Du har nå en liste over de 20 høyest rangerte nettstedene innenfor dette temaet. Nå gjelder det bare å få dem til å lage en link til deg med ankertekst og uten REL=NOFOLLOW tag. Dette er den vanskelige oppgaven.

Skulle du ikke lykkes å få en link fra disse eller ønsker flere kvalitets linker som rangerer høyt innenfor ditt tema, anbefaler vi at du gjør en Link Popularity sjekk av dine TOPP 20 konkurrenter. D.v.s. finne ut hvilke nettsteder som har linket til dine TOPP20 konkurrenter. Besøk deretter de nettstedene som har lenker til dine TOPP20 konkurrenter. Lenkene fra disse nettstedene er de som har bidratt til at dagens TOPP20 har blitt TOPP20. Kan de hjelpe konkurrentene til å komme på TOPP20 listen, så kan de gjøre samme nytten for deg. Kontakt disse. Det er din beste garanti for en TOPP 10 rangering.

Siden de har valgt å lenke til en av dine konkurrenter betyr dette at de har noe å vinne på å linke til din konkurrent. Finn ut hva de har å vinne og ta kontakt med dem for å få dem til å inkludere en link til også ditt nettsted.

En god taktikk er å publisere en artikkel som omhandler det nettstedet du ønsker link fra, før du så kontakter dem. Fortell dem at du har publisert en artikkel fra dem, og spør dem om de ikke kan kommentere dette på sitt eget nettsted. De vil høyst sannsynlig ønske å gjøre det. Noe som gjør at du får en link tilbake fra dem.

Tenk også igjennom om du kan finne andre temaer som er relatert til den målgruppen du ønsker å henvender deg til. Hvilke andre typer nettsteder vil denne målgruppen besøke?

Kilder til inngående lenker

For å få flere linker til ditt nettsted anbefales det at du prioriterer følgende linkkilder:

  • Forum
  • Nettkataloger
  • Bransjeorganisasjoner
  • Familie, venner og bekjente
  • Eget nettverk
  • Kunder
  • Bli innholdsleverandør
  • Facebook, Instagram, Twitter og andre sosiale medier
  • Pressemeldinger
  • Konkurranser

Forum

Når du har laget listen over alle potensielle lenkepartner (Topp20 listen over), går du til hvert enkelt nettsted på listen for å sjekke om de har et forum du kan delta i og legge igjen en link til ditt nettsted i.

Søk deretter i Google etter ”søkeord” + ”forum” for å finne alle forum som omhandler ditt nøkkelord. Gå til alle disse forumene. Meld deg inn og ta del i debatten her. Finner du ingenting som er relevant for din landingsside, kan du alltid starte en ny tråd og legge ut en link til landingssiden. Dette er en smart måte å få debatt og linker til din landingsside.

Gjør det deretter til en vane å sjekke om relevante nettsteder i forhold til ditt tema har et forum som du kan delta i på en eller annen måte ved å legge ut en link med ankertekst til ditt nettsted. Konsentrer deg om relaterte og relevante nettsteder. Husk her at det er viktigere at høyt rangerte nettsteder med relaterte temaer lenker til deg enn at det er mange.

Husk at søkemotorer er dataprogrammer. “Internettstrategi” er ikke det samme som “internet strategy”. For en søkemotor er disse temaene like forskjellige som katter og blomster. En søkemotor gjenkjenner temaer gjennom tagger og nøkkelord. Vårt norske språk er dermed en begrensende faktor.

Nettkataloger

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss