Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er hierarki av effekter ?

effekter

Hierarkiet av effekter er en kommunikasjonsmodell som Robert J Lavidge og Gary A Steiner laget i 1961. Modellen viser hvordan reklame påvirker forbrukernes beslutning om å kjøpe eller ikke kjøpe et bestemt produkt eller tjeneste.

En hierarki av effekt-modell brukes til å sette opp en strukturert serie med mål for en reklamekampanje for et bestemt produkt eller tjeneste, for så å bygge videre på hvert påfølgende mål inntil et salg til slutt gjennomføres. Modellen brukes som en sofistikert annonseringsstrategi for å bygge opp merkevarebevissthet og kjøp av et bestemt produkt eller tjeneste.

Modellens oppbygning

Effekthierarki-modellen består av tre hovedstadier:

  1. kognitive stadiet (bevissthet, kunnskap)
  2. affektive stadiet (liking, preferanse, overbevisning)
  3. atferdsstadiet (kjøp)

Disse tre hovedstadiene kan så deles opp i 6 trinn personen må gå igjennom fra de ser et påvirkningsforsøk, f.eks. en reklame, til den ønskede handlingen, f.eks. foretar et kjøp. Disse 6 trinnene som vi lager et reklamemål for er:

  1. Bevissthet
  2. Kunnskap
  3. Liking
  4. Preferanse
  5. Overbevisning
  6. Kjøp

Bryte ned hierarki av effektteori

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss

Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.