For over 300 år siden satte filosofen Descartes (f. 1596) opp en liste over metoderegler som det er grunn til å se nærmere på.
Metoden som Descartles utarbeidet på grunnlag av disse reglene har i dag fått tilslutning som en allmenn metode, og anses for å være en fruktbar måte å mange å angripe mange problemer på.
Descartes fire metoderegler er:
- Aldri å godta noe som sant med mindre det fremtrer så klart og tydelig at det ikke er mulig å tvile på det.
- Del opp hvert problem i så mange deler som mulig og som det er nødvendig for å løse det.
- Led tankene i følgende orden: begynn med de enkleste og lettfatteligste, for litt etter litt å komme fram til de mest sammensatte.
- Foreta overalt så fullstendige oppregninger og så allmenne oversikter at du er sikker på å ikke ha utelatt noe (Stigen -83).
Gjennomgangen til nå har tatt for seg viktige sider og begreper omkring samfunnsvitenskaplig forskning generelt. Forhold som man må beherske og være fortrolig med for å få utbytte av denne boken. Dette fordi gjennomgangen foran danner grunnlaget for definisjonen av markedsforskningsbegrepet og beskrivelsen av den etterfølgende forskningsprosessen.
Du leser nå artikkelserien: Filosofi & vitenskap
Du leser nå artikkelserien: Metode