Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

Utviklingen av massemedia skjedde i stor grad samtidig med den industrielle revolusjonen. Når vi fikk de første avisene hadde vi for første gang i historien muligheten til å spre et budskap til store deler av befolkningen på én samme tid. En trend som bare ble forsterket når vi fikk de første radioene og kinoene. Til tross for dette var det først etter 1. verdenskrig at vi på alvor begynte å bli opptatt av massemedienes påvirkningskraft.

Først var folk redde for hvilke konsekvenser media kunne ha for samfunnet. Noe som har sammenheng at mange mennesker alltid er redde for nye, store ting. Forandring fryder ikke. I hvert fall ikke før vi er sikre på at endringene er til det gode for oss.

Injeksjonsmodellen (stimulus-respons modellen)

De første teorien som ble utviklet kalles ofte teorien om “de allmektige media“. Teoriene antok at mottakerne var forsvarsløse individer som passivt mottok medienes budskapet, for så å automatisk reagere på det i tråd med senderens ønsker. Man antok at mottakerne ukritisk ville overta senderens meninger hvis de ble utsatt for meningspåvirkninger gjennom mediene. Budskapet mediene presenterte ble sammenlignet med en gift som ble sprøytet inn i en blodåre.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.