Domene og webhotell fra OnNet.no

Emballasje
Photo by Tarah Dane

Hva er emballasje ?

Emballasje er:

Alle aktiviteter knyttet til design av innpakningen til et produkt

Emballasjen er produktets ytre skall og er det første kunden får se når de oppsøker en forretning. Emballasje er å anse som et salgsfremmende tiltak (sales promotion) som er spesielt viktig for standardiserte produkter som selges via detaljister. Spesielt viktig er emballasjen for salget av dagligvarer og andre produkter som må slåss om kundenes oppmerksomhet i en hylle.

Emballasjens formål

Emballasjen har ikke lengre bare som hensikt å beskytte produktet. Emballasjen har også fått en stor rolle i merkevarebyggingen. Emballasjen skal ikke bare presentere produktet og merke, men må også oppfattes som attraktivt av målgruppen. Dette er viktig, da emballasjen ofte er det første kunden ser. Emballasjen må derfor skape oppmerksomhet, se innbydende ut og kommunisere kjernebudskapet raskt og enkelt, samtidig som emballasjen skiller produktet fra konkurrerende produkter.

Målet med all emballering er idag:

  1. Beskytte og holde varen forsvarlig innpakket
  2. Gi kunden informasjon og være en informasjonsplakat
  3. Skille produktet fra konkurrerende produkter

Beskyttelse

Emballasjen skal beskytte produktet slik at det ikke blir ødelagt under frakt, lagring og stabling. En tv vil for eksempel bli levert i en stor pappeske, og inni esken er det isopor som sørger for at tv-en ikke blir ødelagt dersom den skulle bli utsatt for slag eller støt.

I profesjonelle markeder er god beskyttelse det viktigste kravet til emballasjen, da det ikke er behov med et flott design på emballasjen til komponenter som selges og fraktes til en bilfabrikk. Ofte er slik emballasje bare forsynt med et varenummer eller en strekkode som gjør at alle vet hva slags komponent som befinner seg inni esken.

Beskyttelsesfunksjonen er ikke mindre viktig i forbrukermarkedet, men her er beskyttelse funksjonen ikke den eneste oppgaven emballasjen har.

Frakt og lagring

Emballasjen skal også bidra til effektiv logistikk. Både formen og størrelsen på pakken, og kodemerkingen som forteller hvor pakken skal, og hva den inneholder, er viktig i denne sammenhengen. I forbrukermarkedet må produktene også kunne stables effektivt i hyllene i butikken.

Smart emballering kan i tillegg gjøre det lettere for kunden å frakte produktet. For eksempel kan pakker med toalettruller eller nett med poteter være utstyrt med håndtak.

Kommunikasjon

Når vi snakker om salg av produkter i forbrukermarkedet brukes emballasjen dessuten til å kommunisere produktets kjernebudskap og hvem som står bak produktet. Emballasjen skal både gi informasjon om hva produktet faktisk inneholder, og den skal bidra til å posisjonere produktet i kundenes hode.

Produktinformasjon

Emballasjen skal dessuten gi lovpålagt produktinformasjon om innhold o.l., samt annen nyttig informasjon produsenten ønsker å fortelle kundene. F.eks. en enkel bruksanvisning om bruken. Produktinformasjonen skal hjelpe forbrukerne å ta valg basert på riktig informasjon om produktet: Forbrukerne skal vite hva de kjøper, selv om de plukker produkter fra en hylle uten å snakke med betjeningen.

Skille produktet fra konkurrentene

I en butikk med flere tusen produkter er det vanskelig å få kundenes oppmerksomhet. Emballasjen skal hjelpe oss i å få oppmerksomheten til målgruppen og skille produktet ut fra konkurrerende produkter.

Emballasjeelementer

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.