Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 9 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

generalist-spesialist

Å utvikle en nettbutikk som fungerer som et gammeldags “landhandleri“, hvor kundene finner alt de trenger til dagliglivet sitt i en og samme forretning, fungerer ikke på Internett.

Ingen kan være “best” på alt og siden alle kunder er forskjellige, med ulike forventninger og krav til løsningen på deres behov eller problem, er det utopi å tro at man kan klare å komme opp med et markedstilbud (produkter og tjenester) som alle vil ha og som alle vil være enige er bedre enn konkurrentenes løsninger.

Å gå fra en butikk til en annen krever ikke noe annet enn et museklikk på Internett, noe som betyr at kundene normalt vil velge å “hoppe rundt” og velge de produktene og tjenestene de finner best ved å besøke flere ulike nettbutikker innen samme bransje. Dette krever igjen en helt annen tenkning rundt oppbygningen av virksomhetens produkt- og tjeneste sortiment.

Mens det i Norge ofte er ulønnsomt å åpne en tradisjonell forretning som selger et spesielt nisje-produkt som kun passer noen få kunder, da kundegrunnlaget (antall potensielle kunder) blir for lite, er dette ofte veien å gå på Internett. Hvis 1 av 10.000 mennesker har behov for et nisjeprodukt, betyr dette at det finnes omtrent 500 potensielle kunder i Norge. Noe de fleste vil mene er for få til å åpne et eget utsalgssted i Norge, med de kostnadene dette medfører. På Internett er markedet “hele verden”. I dag har omtrent 2 milliarder mennesker tilgang til Internett, noe som betyr at det på verdensbasis vil finnes omtrent 200.000 potensielle kunder for dette nisjeproduktet. Et kundegrunnlag de aller fleste vil finne tilstrekkelig.

Ved å spesialisere seg på et lite område for en begrenset kundekrets, kan selv små virksomheter idag skape seg så store konkurransefortrinn vis à vis de større Internasjonale konkurrentene som hovedsakelig satser på større kundegrupper som har andre forventninger, krav og behov enn det nisjebedriftens kundegrunnlag har.

Internett gjør at små nisjebedrifter i dag kan oppnå vekst og forbedret lønnsomhet gjennom å etablere en e-handelløsning som gir dem tilgang til dette nye store globale markedet. For eksempel kan en liten norsk gullsmed som lever av å selge dyre håndlagde smykker til rike nordmenn, oppleve å få en renessanse ved å legge ut smykkende sine på Internett. Mens det i Norge kanskje bor 1000 nordmenn som er villig til å kjøpe et smykke til en verdi over Kr. 100.000, finnes det titusenvis av mennesker i verden som kan tenke seg å betale så mye penger for det rette smykket. En slik bedrift kan i enkelte tilfeller å mangedoble sin omsetning ved å etablere en enkel nettbutikk på norsk og engelsk, uten at man samtidig bruker millionbeløp på å markedsføre den. Jo mer spesielt det nettbrukeren leter etter er, jo grundigere vil de lete på Internett for å finne de nettstedene som tilbyr akkurat det de leter etter. Det finnes det mange erfaringer på.


Fra masseproduksjon til skreddersøm

Tanken på massemarkeder og massemedier har dominert strategitenkningen frem til nå. Fremveksten av Internett, med stadig nye elektroniske enheter som kan kobles til nettet for å utveksle informasjon, har ikke bare endret folks forbruks- og beslutningsmønstre, men også satt helt nye krav til sluttproduktet. De ønsker ikke lenger å kjøpe et standardprodukt alle andre har. De bruker i stadig større grad produktene og tjenestene til å signalisere hvem de er til omgivelsene sine (“kler seg i keiserens lånte klær”). De ønsker derfor i stadig større grad skreddersydde produkter, tjenester og opplevelser som er tilpasset deres individuelle behov, krav og forventninger. Vi kommer derfor til å se en stadig større grad av skreddersøm i fremtidens produkter og tjenester for å prøve å oppnå konkurransefortrinn og markedsandeler.

I fremtiden vil kunderelasjonene bli det avgjørende for en bedrifts suksess eller ikke.  Dette fordi det finnes mange måter å produsere et produkt eller en tjeneste på, men dialogen med kunden er unik og kan ikke kopieres av konkurrentene.

Varemerket kommer også til å bli stadig viktigere på Internett også i årene fremover. Kjente selskaper med vel innarbeidede varemerker har et fortrinn og kan f.eks. utnytte dette til å ta ut en høyere pris og/eller kapre markedsandeler.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Netthandel – en ny konkurransearenaE-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned? >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandel styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel