Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Som jeg allerede har vært inne på finnes det en mengde vekststrategier å velge mellom. Under finner du en oversikt over de vanligste vekststrategiene for et merke, sammen med en vurdering av hvor stor risiko som vil være forbundet med de ulike strategiene. Vekststrategiene for merker er i prinsippet omtrent de samme som gjelder for virksomheter.

Geografisk utvidelse

Geografisk utvidelse er å ta egne merker inn i nye geografiske markeder (Barwise og Robertson, 1992). Nye geografiske markeder kan bety geografisk utvidelse innenfor et land / mindre geografiske områder eller å globalisere merket ved å satse på inntreden i nye land og kulturer. Å skape globale merker har stått øverst på ønskelisten til mange selskaper i årenes løp. Ved geografisk ekspansjon skaper man vekst ved å utnytte sine produkter og sitt komparative fortrinn gjennom skalaøkonomi og produktivitet (Kapferer, 2004; Levitt, 1983). Systematisk jobbing med kjennskap og merkeimage i nye markeder kan skape økt merkeverdi ved at konsument opplever redusert risiko ved å bruke merket, ved bedret informasjonstilførsel om merket og økt tilfredshet ved bruk av merket (Aaker, 1991).


Oppkjøp av merker

Fusjoner og oppkjøp er en ikke-organisk vekststrategi. Fusjon er en sammenslåing av to likeverdige selskaper, mens et oppkjøp betyr at et større selskap kjøper et mindre selskap. Oppkjøp av merker kan gi umiddelbar vekst i omsetning. Oppkjøp kan gjennomføres for å ta merket inn i en ny kategori eller ta seg inn i nye geografiske områder, og derigjennom utvide eget distribusjonsnett. Strategien kan gi eget selskap styrket posisjon og derigjennom konkurransefortrinn. Ved oppkjøp kan et selskap tilegne seg nye produkter eller ny kompetanse, hvilket kan være vanskeligere og muligens dyrere å tilegne seg gjennom organisk vekst. Det kan bety tilgang til lisenser og patenter som var utilgjengelige for selskapet tidligere. Ved oppkjøp tilegner selskapet seg både navn, kompetanse og erfaring, i tillegg til markedstilgang og distribusjonskanaler. Oppkjøp kan også benyttes som strategi for å eliminere konkurrenter fra markedet.

Merkeallianser

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss