Domene og webhotell fra OnNet.no

Som jeg allerede har vært inne på finnes det en mengde vekststrategier å velge mellom. Under finner du en oversikt over de vanligste vekststrategiene for et merke, sammen med en vurdering av hvor stor risiko som vil være forbundet med de ulike strategiene. Vekststrategiene for merker er i prinsippet omtrent de samme som gjelder for virksomheter.

Geografisk utvidelse

Geografisk utvidelse er å ta egne merker inn i nye geografiske markeder (Barwise og Robertson, 1992). Nye geografiske markeder kan bety geografisk utvidelse innenfor et land / mindre geografiske områder eller å globalisere merket ved å satse på inntreden i nye land og kulturer. Å skape globale merker har stått øverst på ønskelisten til mange selskaper i årenes løp. Ved geografisk ekspansjon skaper man vekst ved å utnytte sine produkter og sitt komparative fortrinn gjennom skalaøkonomi og produktivitet (Kapferer, 2004; Levitt, 1983). Systematisk jobbing med kjennskap og merkeimage i nye markeder kan skape økt merkeverdi ved at konsument opplever redusert risiko ved å bruke merket, ved bedret informasjonstilførsel om merket og økt tilfredshet ved bruk av merket (Aaker, 1991).

Oppkjøp av merker

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.