Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 5 av 40 artikler om Digtal markedsføring >> SEO

Det er en del ting vi må gjøre før vi i det hele tatt kan begynne å tenke på hvordan vi skal søkemotoroptimalisere vårt nettsted og våre nettsider. I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på disse faktorene.

Domene og nettsted

For at det skal være mulig å søkemotoroptimalisere noe må vi først ha et domene og et nettsted knyttet til dette domene. Det første vi må gjøre før vi kan tenke på noen som helst form for søkemotoroptimalisering er:

  • Domene – vi må ha et domene vi kan knytte nettsidene våre til. Domene er normalt virksomhetens navn eller en forkortelse for dette foretaksnavnet. Om vi bør velge et .no eller .com domene er avhengig av hvem som er målgruppen og hvilket språk vi ønsker å benytte på nettsidene. Les mer: Domene.
  • Nettsted – når vi har domene må vi lage et nettsted til dette domene som vi kan søkemotoroptimalisere for å bli synlig i Google. For å kunne lage et nettsted må vi først bestemme oss for hvilket publiseringsverktøy vi ønsker å benytte. WordPress er idag verdens mest benyttede publiseringsløsning så vi tar her utgangspunkt i denne publiseringsløsningen.
  • Hosting/webhotell – For å kunne administrere domene og legge ut de ønskede nettsidene trenger du en hosting avtale, også kalt webhotell, til ditt domene og nettsted. Her gjelder det å velge et raskest mulig webhotell og et webhotell som ligger nærmest mulig brukerne. Er kundene nordmenn bør nettsidene ligge på en norsk server for å få en best mulig SERP rangering.

SEO mål, søkeord og landingssider

Når ovenstående forhold er på plass, må vi ha valgt før vi kan begynne på vår inngående SEO:

  1. SEO mål – konkrete og målbare mål for hva vi ønsker å oppnå med SEO arbeidet og med den enkelte siden.
  2. Søkeord – hvilke søkeord vi ønsker å bli funnet på i Google søk.
  3. Landingssider – hvilke konkrete nettsider som skal bli funnet i SERP på de prioriterte søkeordene.

Når vi har svar på disse tre nøkkelparametrene har vi grunnlaget for vårt arbeid med innholdet og den tekniske søkemotoroptimaliseringen.

SEO verktøy

Har du et nettsted utviklet i WordPress er det ikke mulig å gjøre nettsidene dine søkemotorvennlige før du installerer en eller flere utvidelser, også kalt plug-ins, som tilfører WordPress de SEO funksjonene som WordPress mangler i sin standard versjon.

OnNet har her laget en god oversikt over anbefalte SEO tillegg (plug-ins) for å gjøre nettstedet ditt 100% søkemotor vennlige. Vi anbefaler her at du installerer minimum et av følgende to valg:

Disse tilleggene gir deg alle de funksjonene vi skal gå igjennom i denne artikkelserien om SEO.

Du leser nå artikkelserien: Digtal markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?Slik får du ditt nettsted indeksert i Google >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?
  • Før du starter SEO arbeidet (prosessen)
  • Slik får du ditt nettsted indeksert i Google
  • Valg av søkeord til dine sider
  • Landingsside
  • Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
  • SEO mål og aviksanalyser
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene jevnlig for å øke sidens ferskhet / nyhetsverdi
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.