Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 9 av 9 artikler om Spørreteknikk

siste-ordetSiste ordet er en form for omformulert spørsmål.

Metoden er enkel, man repeterer det siste vesentlige ordet kunden sier i en spørrende tone.

Kunden:

  • «Vi fant olje på felt E-4312»

Selgeren:

  • «E-4312?»

Det vil få kunden til å tro at selgeren ikke helt har forstått det som nettopp ble sagt, noe som oppmuntrer kunden til ytterligere klargjøring av utsagnet.

På denne måten kan man returnere enhver innvendig eller krav kunden måtte komme med under samtalen. Metoden er uhyre effektiv, men den bør ikke overdrives.

Du leser nå artikkelserien: Spørreteknikk

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Projektive spørsmål
    Andre artikler i serien er: 
  • Spørreteknikk
  • Åpne spørsmål
  • Lukket spørsmål
  • Direkte spørsmål
  • Omformulerende spørsmål
  • Ledende spørsmål
  • Retoriske spørsmål
  • Projektive spørsmål
  • Siste ordet
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.