Lightspeed webhotell
    Denne artikkelen er del 9 av 9 artikler om Spørreteknikk

siste-ordetSiste ordet er en form for omformulert spørsmål.

Metoden er enkel, man repeterer det siste vesentlige ordet kunden sier i en spørrende tone.

Kunden:

  • «Vi fant olje på felt E-4312»

Selgeren:

  • «E-4312?»

Det vil få kunden til å tro at selgeren ikke helt har forstått det som nettopp ble sagt, noe som oppmuntrer kunden til ytterligere klargjøring av utsagnet.

På denne måten kan man returnere enhver innvendig eller krav kunden måtte komme med under samtalen. Metoden er uhyre effektiv, men den bør ikke overdrives.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Spørreteknikk

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Projektive spørsmål
    Andre artikler i serien er: 
  • Spørreteknikk
  • Åpne spørsmål
  • Lukket spørsmål
  • Direkte spørsmål
  • Omformulerende spørsmål
  • Ledende spørsmål
  • Retoriske spørsmål
  • Projektive spørsmål
  • Siste ordet