Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Oppkjøpsstrategi er et strategi, eller plan om du vil, som angir hvilke selskaper som er potensielle oppkjøps- og fusjonskandidater og en plan som angir hvordan fusjonen eller oppkjøpet skal gjennomføres i praksis. Inkludert en implementeringstrategi som angir hvordan denne oppkjøps- og fusjonstrategien skal implementeres i organisasjonen. Dette for å sørge for at oppkjøpet eller fusjonen går som planlagt og at selskapet får utnyttet alle synergieffektene fult ut.

Selskapet man kjøper opp kan ha en rekke kvalitativt gode egenskaper som kan gi konkurransefordeler til den bedriften som kjøper. Selskapet må derfor ”ha en strategi som også streber mot å være bedre enn konkurrentene og skape konkurransefordeler” (Roos, 2005: 14-15). Dette gjelder i hvert fall om bedriften ikke har monopol på markedet.

Bedriftsressursene bør oppfylle fire krav om de skal kunne skape et grunnlag for konkurransefordeler (Roos, 2005) (Lai, 2008). De må være:

  • Verdifulle for organisasjonen.
  • Sjeldne på markedet
  • Vanskelig å etterlikne eller kopiere
  • Vanskelig å erstatte

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.