Domene og webhotell fra OnNet.no

kundelojalitet-okt I tidligere artikler har vi sett på hvorfor epostmarkedsføring har blitt en av verdens mest populære digitale markedsføringskanaler og hvorfor dette utvilsomt er verdens rimeligste form for markedsføring.

I denne artikkelen får du svaret på hvordan du kan øke kundelojaliteten og lønnsomheten til dine eksisterende kunder gjennom målrettet bruk av epostmarkedsføring. 

En svært lav «inngangsbillett»

Det koster nærmest ingenting å ta i bruk epostmarkedsføring. Det eneste som kreves er at du har epostadressene til dem du ønsker å sende ut til, samt et epostmarkedsføringssystem som gjør det mulig for deg å lage og sende ut dine eposkampanjer og nyhetsbrev til disse epostadressene.

Slike systemer kan du kjøpe eller leie til en svært lav pris. OnNet sin MailOnNet koster kr. 990.- for lisensen og tilgangen til systemet. Deretter betaler du for hvor mange tusen epostmeldinger du sender ut. Å sende en epost til 1000 kunder koster under 1 krone.

Ingen annen mediakanal er rimeligere, og hvis du ser på hvor mye du tjener per ny ordre, ser du fort at du ikke trenger rare responsen på de tilbudene du sender ut på epost, før epostkampanjer blir lønnsom.

Folk hater spam men ønsker informasjon og tilbud fra leverandører de kjenner til

4 av 5 nordmenn har og benytter epost aktivt. I aldersgruppen under 35 år, er andelen 97%. Folk flest liker ikke SPAM, men 9 av 10 sier de ikke har noe i mot nyttig informasjon fra leverandører de har et forhold til. Dette gjør epost til det perfekte medium for å øke kundetilfredsheten og -lojaliteten til eksisterende kunder, så fremt du har epostadressen deres.

Å få eksisterende kunder til å kjøpe på nytt (gjenkjøp), foreta et tilleggskjøp eller kjøpe mer (mersalg) er dessuten langt enklere enn å få potensielle kunder som ikke kjenner til deg fra før til å kjøpe noe fra deg.

Epostmarkedsføring er derfor mest effektiv mot eksisterende kunder og samarbeidspartnere.

Mange unike media egenskaper

Epostmarkedsføring har ikke bare mange økonomiske fordeler. At du i tillegg kan skreddersy budskapet til hver enkelt mottaker, er noe mange glemmer når de skal vurdere mediet. Det samme gjelder muligheten til å kombinere tekst, bilder, video, animasjoner og lyd i en og samme melding. Mens annonser og tradisjonell reklame har begrensinger for hvor mye informasjon du kan presentere, har epostmeldinger ingen. Du kan også selv bestemme når og hvor ofte budskapet skal presenteres. Noe som normalt er umulig ved bruk av andre kanaler.

Stadig flere skjønner dette, og har nå begynt å inkludere et epostprogram som en del av sitt markedsførings-, salgs- og informasjonsprogram.

Bruk av epostmarkedsføring mot eksisterende kunder

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.