Hør artikkelen |
Når organisasjonen utvikler seg, kan det være aktuelt å opprette en linje–stab-organisasjon. Det vil si opprette spesialiserte avdelinger (staber) som støtter hovedfunksjonene i bedriften. F.eks. en personal eller IT-avdeling som skal fungere som rådgivere og støtte opp under den daglige driften i alle de andre avdelingene i linje-organisasjonen. Stabene er med andre ord støttefunksjoner som ikke kan bestemme over andre avdelinger.
Utfordringene med denne organiseringen er å kartlegge hvor stabene skal plasseres i organisasjonskartet, og hvor mange stab-avdelinger som skal opprettes. Ulemper med mange staber er at organisasjonen blir mer innviklet og tungrodd. Fordelen er at mange staber hever bedriftens totale kompetanse.
I linje/stab – organisasjon er det klare linjer for ansvar og myndighet. Ingen ansatte har mer enn en sjef, og organisasjonen er hierarkisk oppbygget. Samtidig gir strukturen anledning til å spesialisere ulike deler av organisasjonen.
En organisasjon som baserer seg på linje/stab-prinsippet ser i prinsippet slik ut:
