Markedsstrategi
En markedsstrategi er en langsiktig plan for hvordan virksomheten skal angripe og pleie sitt marked for å nå sitt markedsmål. Det vil si en angivelse av hvordan virksomheten skal nå sitt omsetnings-, vekst-, lønnsomhets- og virksomhetsmål.
Hva er en markedsstrategi?
Mens markedsmålet forteller oss hva som er det overordnede målet med markedsføringen, forteller markedstrategien hvordan vi skal klare å nå dette målet.
Markedsstrategien er med andre ord:
“kartet som viser veien til markedsmålet“.
Selve begrepet markedsstrategi kan defineres slik:
Den delen av markedsplanen som forteller hvordan virksomheten skal oppnå varige konkurransefortrinn og kunderelasjoner gjennom å utvikle, tilby, distribuere og følge opp kundeverdier som tilfredsstiller målgruppens forventninger til totalopplevelsen eller sluttresultatet, med tildelte midler for å nå sitt markedsmål
Markedsstrategien forteller med andre ord hvordan virksomheten skal legge opp sin markedsføring for å nå sitt markedsmål det kommende året eller årene, avhengig av virksomhetens planleggingsyklus.
Utledet av forretningstrategien
Siden markedsføringen kun er et av mange virkemidler virksomheten iverksetter for å nå sitt langsiktige forretningsmål gjennom å følge en overordnet forretningsstrategi, må alle virksomhetens strategier, inkludert markedsstrategien, være utledet av denne strategien for at den skal støtte opp under de retningslinjene som er trukket opp i forretningsstrategien som er denne overordnede strategien for hele virksomheten. Akkurat på samme måte som markedsmålet må være utledet av forretningsmålet.
Sammenhengen mellom forretnings- og markedsstrategien kommer vi nærmere inn på i neste artikkel i denne artikkelserien.
