Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 25 av 27 artikler om Spørreskjema design

Før spørreskjemaet utformes må ha tatt stilling til hvordan resultatene skal brytes ned i enheter, variabler og verdier.

Tar man ikke hensyn til hvordan de innhentede dataene skal benyttes før spørreskjemaet utarbeides, kan man senere i komme til å oppleve at de innhentede dataene ikke kan brukes på den måten som man har forutsatt.

Noe som kan føre til at resultatene ikke kan brukes til å besvare prosjektets problemstilling, og da er jo hele undersøkelsen bortkastet.

Hvordan resultatene bør brytes ned vil bli bestemt av problemstillingen.

Problemstillingen angir hvilken dissonans vi prøver å fjerne, og angir hvilke enheter og variabler som inngår i undersøkelsen. Variabelens egenskaper og målenivå vil avgjøre hvilke statistiske metoder som kan benyttes i dataanalysen og setter dermed en begrensning i hvordan det er mulig å bryte ned den innsamlede informasjonen.

De vanligste nedbrytningsvariablene i et markedsføringsprosjekt er som regel de tradisjonelle segmenteringskriteriene; geografi, demografi; psykografi og livsstil.

Du leser nå artikkelserien: Spørreskjema design

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Andre måleskalaer for spørreskjemaer (survey)Utforming av postale utsendelser >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Hva er et spørreskjema?
  • Spørreskjema design
  • Databehovet avgjør spørsmålet
  • Intervjuform og spørreskjema design
  • Begrepsanalyse
  • Operasjonalisering
  • Diagnose av variablens målenivå og måleskala
  • Spørsmålstyper
  • Antall svaralternativer
  • Spørsmålrekkefølgen i et spørreskjema
  • Ordbruken i hvert enkelt spørsmål (spørreskjema design)
  • Betydningen av presisering av innholdet i et spørsmål
  • Betydningen av svaralternativet “vet – ikke”
  • Betydningen av eksempel i spørsmålstillingen
  • Idealet er objektive spørsmål (spørreskjema design)
  • Innholdet i hvert enkelt spørsmål
  • Måleskala og -nivå i et spørreskjema
  • Flervalg (multiple choise) spørsmål
  • Prioritering (Purchase Intent Scales)
  • Konstant sum skala
  • Utsagnmetoden
  • Semantic Differential Scale
  • Brand mapping (produktkort)
  • Andre måleskalaer for spørreskjemaer (survey)
  • Hvordan skal resultatene brytes ned ?
  • Utforming av postale utsendelser
  • Pretest og endelig utforming
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.