Før spørreskjemaet utformes må ha tatt stilling til hvordan resultatene skal brytes ned i enheter, variabler og verdier.
Tar man ikke hensyn til hvordan de innhentede dataene skal benyttes før spørreskjemaet utarbeides, kan man senere i komme til å oppleve at de innhentede dataene ikke kan brukes på den måten som man har forutsatt.
Noe som kan føre til at resultatene ikke kan brukes til å besvare prosjektets problemstilling, og da er jo hele undersøkelsen bortkastet.
Hvordan resultatene bør brytes ned vil bli bestemt av problemstillingen.
Problemstillingen angir hvilken dissonans vi prøver å fjerne, og angir hvilke enheter og variabler som inngår i undersøkelsen. Variabelens egenskaper og målenivå vil avgjøre hvilke statistiske metoder som kan benyttes i dataanalysen og setter dermed en begrensning i hvordan det er mulig å bryte ned den innsamlede informasjonen.
De vanligste nedbrytningsvariablene i et markedsføringsprosjekt er som regel de tradisjonelle segmenteringskriteriene; geografi, demografi; psykografi og livsstil.
Fant du ikke svaret?
Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.Rapporter en feil, mangel eller et savn
Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.
20 mest populære artiklene!
Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)
Induktiv og deduktiv studie
PESTEL – analyse (analyse av makroomgivelsene)
De Fem Store – femfaktormodellen for personlighet
Konkurrentanalyse («5 forces»)
Sosialiseringsprosessen
Buddhismen (Fakta, religion og atferd)
Beregning av sosiale kostnader
Forskningsdesign
Direkte- og indirekte kostnader
Språklige virkemidler
Moral og etikk
Kvalitative intervjumetoder for datainnsamling
Herzbergs to-faktorteori
SWIMA / VRIO – analyse (ressursanalyse)
Maslows behovspyramide
Stillingsinstruks (stillingsbeskrivelse / funksjonsbeskrivelse)
Kommunikasjon
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk)
Darwin sin evolusjonsteori
Siste 20 artiklene
Selgerens tidligere salgserfaring
Kapital- og driftsregnskapet
Kreativitet
Selgerens personlighet og verdigrunnlag
Barnets utvikling: 0-12 mnd
Barnets fysiologiske utvikling
Positivisme
Fenomenologisk hermeneutisk analyse
Lean – Startup
Etnografisk design
Fenomenologi og fenomenologisk design / analyse
Kvalitativ forskningsdesign
Syng for barnet ditt
Start å lese tidlig for barnet
Barns sanseutvikling
Barnets utvikling: 1 – åringen
Samfunnsansvar som forretningsstrategi
Mor etter fødselen
Fødselen og tiden rett etter fødselen
Relasjoner og kardinaliteter i ER-modellen
Siste 10 artikkelserier
Under finner du våre siste 10 artikkelserier som kan leses som en lærebok gjennom å starte på artikkel nr. 1 og så følge serien til siste artikkel.
Siste 10 artikkelserier
ServicescapeEn gjennomgang av servicescape modellen som forklarer hvilke virkninger det fysiske miljøet til en serviceorganisasjon har på kundenes atferd, f.eks. om de kjøper en tjeneste eller ikke. Modellen er idag den dominerende rammen for å studere og evaluere det fysiske miljøet en serviceorganisasjon befinner seg i. Antall artikler: 20 artikler |
Personlig økonomiEn artikkelserie som tar for seg hvordan man skal bygge opp og forvalte sin personlige økonomi for å sikre seg en stabil og trygg økonomisk fremtid. Antall artikler: 22 artikler |
Spill og underholdningEn gjennomgang av hvordan vi benytter oss av spill som underholdning og som et middel å øke våre ferdigheter og kunnskapsnivå. Samtidig som vi går igjennom hvordan du spiller noen av de vanligste nettspillene. Antall artikler: 20 artikler |
Innovasjonens suksessfaktorerTotalt finnes det 9 faktorer som avgjør om en innovasjons- og entreprenørprosess blir en suksess eller ikke. I denne artikkelserien går vi igjennom disse suksessfaktorene. Antall artikler: 12 artikler |
Språklige virkemidlerEn gjennomgang av hvilke språklige virkemidler vi har tilgjengelig i alle former for verbal kommunikasjon og som er spesielt mye brukt i markedskommunikasjon, personlig salg og møteledelse. Antall artikler: 16 artikler |
Partner fasenPartnerfasen går ut på å knytte til seg alle de kontaktene og partnerne entreprenøren trenger for å kunne realisere sin forretningside, Antall artikler: 10 artikler |
Research fasenEn gjennomgang av hva som må gjøres for å avgjøre om man skal gå videre med forretningsideen eller ikke. Antall artikler: 19 artikler |
NettverksbyggingEn gjennomgang av hva nettverksbygging er, hvorfor nettverksbygging er viktig og hvordan vi skal gå frem for å bygge et nettverk vi kan dra nytte av. Antall artikler: 13 artikler |
EtableringsfasenEn gjennomgang av etableringsfasen til oppstartsbedrifter, dvs. hva eierne må gjøre for å etablere selskapet som et aktivt selskap Antall artikler: 11 artikler |
Innovasjon - spredning og adopsjonHvordan spres og adopteres en innovasjon i et marked, hvor lang tid tar det, hvem vil være kundene og hvordan bearbeide dem? I denne artikkelserien ser vi nærmere på dette. Antall artikler: 5 artikler |