Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 17 av 35 artikler om Forretningsmodell

Affiliatemarkedsføring er en prestasjonmarkedsføringstrategi hvor man som annonsør betaler provisjon på salg av sine varer, registrering av lead eller andre målbare og resultatutløsende handlinger (Cost Per Order (CPO)). Affiliates som forretningsmodell er dermed en provisjonsbasert forretningsmodell.

Forretningsmodellen affiliates har to forskjellige aspekter, avhengig av om du er en annonsør eller affiliate.

Forskjellen er følgende:

  • Annonsør: Du ønsker å selge dine varer/tjenester gjennom et affiliate-nettverk.
  • Affiliate: Du driver et nettsted og ønsker å tjene penger på å anbefale andres varer eller tjenester gjennom din side.

Affiliate for annonsører

Affiliate-markedsføring som salgskanal er først og fremst aktuelt for deg som har et nettsted som selger varer eller tjenester. Affiliate-markedsføring fungerer slik at du får andre til å anbefale virksomhetens produkt til sine brukere. Av salget de generer får de så en kommisjon/provisjon som er en viss prosent av salgsprisen kunden må betale.

På nettet er dette spesielt effektivt, da en anbefaling ikke behøver å bestå av mer enn en lenke, og det er enkelt å spore hvilke kunder som kommer fra hvilket nettsted, slik at rette vedkommende kan få sin provisjon.

Affiliate

Affiliate-markedsføring gir flere muligheter til å tjene penger på nettet:

  1. For den som selger varer og tjenester, er affiliate-markedsføring en god og kosteffektiv markedsføringskanal. Fordi du bare betaler provisjon på faktiske salg, er det også både risiko- og investeringsfritt.
  2. For den som har et nettsted med en viss trafikk, er affiliate-markedsføring en mulighet til å tjene penger på å anbefale andres varer og tjenester.

Affiliate-nettverk

Internasjonalt finnes det en rekke nettverk for affiliate-markedsføring, der de som har varer å selge og de som ønsker å tjene penger på nettstedet sitt, uten at man behøver å ha egne produkter å selge, møtes.

Kilder:

  • http://www.websuksess.no/affiliate-nettsted/
Du leser nå artikkelserien: Forretningsmodell

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Markedsplass, transaksjon og provisjon som inntekts- og forretningsmodellAgent med agentur >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsmodell
  • Verdiskapningprinsipper i økonomien
  • Forretningsmodellenes historiske utvikling
  • Forretningsmodell trender
  • Kjedesamarbeid
  • Mulige forretningsmodeller
  • Business Model Canvas
  • Forretningsmodellens grunnelementer
  • Verditilbud
  • Kunderelasjon
  • Forretningmodellens skalerbarhet
  • Inntektsmodell
  • Kjøpemodeller som inntektsmodell
  • Leiemodell som inntektsmodell
  • Abonnement som forretningsmodell
  • Markedsplass, transaksjon og provisjon som inntekts- og forretningsmodell
  • Affiliates som forretningsmodell
  • Agent med agentur
  • Sirkulære forretningsmodeller
  • Delingsøkonomi (deling som forretningsmodell)
  • Digital plattform
  • Nettverkseffekter (nettverkseksternaliteter)
  • Økosystem som forretningsmodell
  • Nettbutikk som forretningsmodell
  • Selvbetjeningnettsted som forretningsmodell
  • Annonsesalg som inntektsmodell
  • Freemium som forretningsmodell
  • Patent
  • Nettverksmarkedsføring (MLM)
  • Innteksoptimalisering
  • Åpne forretningsmodeller
  • 3E modellen (Economi, Ecology & Ethics – en modell for bærekraftig utvikling)
  • ØKO-modellen – en sirkulær forretningsmodell
  • Bruksforlengelse som forretningsmodell
  • Samarbeidsforbruk (Collaborative Consumption)
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.