Prøv Norges rimeligste domene & webhotell tilbyder

Registrer et. no domene = kr. 99/år
Webhotell (nettsider + e-post) = kr. 99/år

Den mest ekstreme generasjonen er Generasjon Z.

Født etter 1995

Generasjon Z er født etter 1995 og er generasjonen etter Generasjon Y.

Annonse:

Snøfnuggenerasjonen

Generasjon Z kalles også nedvergende som “snøfnuggenerasjonen”, etter det engelske begrepet generation snowflake. Begrepet er avledet fra det engelske uttrykket Special Snowflake Syndrome, det vil si en oppfatning av en selv og sine barn som et et «unikt snøfnugg» som fortjener særbehandling. Begrepet «snøfnugg» stammer i denne sammenheng fra romanen Fight Club (1996) av Chuck Palahniuk og filmversjonen fra 1999, der en av figurene uttaler: «Du er ikke spesiell. Du er ikke et vakkert og unikt snøfnugg». 

Uttrykket snøfnuggenerasjonen benyttes som en generalisering av en generasjon mange oppfatter som en selvsentrert og lett krenkbar generasjon med lav toleranse for andres meninger, som er oppdratt av sine foreldre på en måte som har gjort dem bortskjemte og har gitt dem en overdreven oppfatning av sin egen unikhet og viktighet.

Claire Fox sier at denne generasjonen «blir genuint opprørt av ideer som strider mot deres verdensbilde», og viser til at de oftere rapporterer å ha psykiske lidelser. Hun mener at dette ofte kombineres med en sterk kravmentalitet og at det er foreldrene som er skyld i disse egenskapene fordi de har overbeskyttet sine egne barn og unnlatt å sette grenser eller motsi barna gjennom oppveksten. De møter derfor lett problemer når de begynner på universitetet og møter «livets hardere realiteter». 

Annonse:

Generasjon Z sine kjennetegn

Generasjon Z har vokst opp med foreldre som har fortalt dem at de har uendelig med muligheter. Deres verden er i kontant forandring, samtidig som de aldri har opplevd nød eller økonomiske bekymringer.

Generasjon Z har høyere utdannelse, er mer ambisiøse og mer endringsorienterte enn noen annen generasjon. De har også høyere forventninger, både til seg selv og omgivelsene, enn tidligere generasjoner.

Z-generasjonen ser på verden som en lekeplass, like mye som en arbeidsplass. De er ekstremt optimistiske, og tror at alt går. De zapper fra sted til sted, har lite ro over seg, og skal du fange deres interesse, må du gjøre det på åtte sekunder.

Disse ungdommene var de første som ble introdusert for Pokémon og jentene fikk Hanna Montana som sitt idol. De er limt til mobiltelefonen, men kan vagt huske fasttelefonen. De brukte opp kontantkortene sine på polyfoniske ringelyder, og var overlykkelige da de fikk sin første iPod.

Denne generasjonen vil ikke bli bundet opp noe sted, og blåser i titler. De ønsker gjerne å lære noe, men på egne vilkår. Og de trenger ikke møter for å snakke med andre, de har jo vokst opp med spillkonsoller og telefoner. De jobber digitalt, og fungerer perfekt i virtuelle team.

Det er blitt gjennomført en mengde survey for å prøve å avdekke hva som kjennetegner denne generasjonen. Mindshareworld.com trekker frem følgende funn for å beskrive Generasjon Z: 

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg
Annonse: