Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 20 av 36 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted


Hva er og hvilken funksjon har en navigasjonsmeny?

En navigasjonsmeny er en samling linker brukeren kan klikke på for å navigere seg rundt på et nettsted. Normalt er den plassert i headere, topp-området på siden, eller i en sidebar på siden av hovedområdet på siden.

Naviasjonsmenyens oppgave er å føre brukeren sikkert rundt i nettstedet uten at man ”roter” seg bort.

Navigasjonsmenyen må fremstå som en navigasjonsmeny. Det må ikke være noen tvil for brukeren hva som er en navigasjonsmeny eller ikke. Noe som gjør at navigasjonsmenyen bør ha et utseende og plassering som brukerne er vant til fra andre nettsteder de besøker. Ikke prøv å hver for kreativ på dette feltet, da brukerne ikke orker å stoppe opp for å lete etter navigasjonsmenyen som guider dem rundt etter det de leter etter. Navigasjonsmenyen må være iøyenfallende og ha en form brukeren er vant til.

Ikke la brukerne måtte bruke Back-knappen for å navigere. Gjør det enkelt og oversiktlig å bla seg fram og tilbake på nettstedet ditt. Har du et stort nettsted bør du også ha en effektiv søkefunksjon.

Maks tre klikk!

En regel er at en bruker skal komme til den informasjonen de søker etter på maksimum tre klikk. Dette gjelder for små nettsteder. For større vil det være muligheter for at brukeren må bruke flere klikk enn tre, men det skal aldri være for mange slik at brukeren kan rote seg bort.

Forklarende menyvalg og linker

Av den grunn skal også alle linker være forklarende (ha logiske navn eller meningsfull tekst) og sørge for at brukeren skjønner hvor han havner. Linkene bør ikke være for lange, maksimum to til fire ord.

Navigasjonen skal holdes på samme sted gjennom alle nettsidene, i første skjermbilde. God struktur er viktig for navigasjonen.

Hvor skal navigasjonsmenyen plasseres?

Hovednavigasjonsområdet bør plasseres på et iøynefallende sted, fortrinnsvis rett ved nettsidens hoveddel. Den bør også avdekke det viktigste innholdet på nettstedet, slik at brukerne får en god forståelse av hva som finnes der bare ved å se på hovedkategoriene. Like elementer i navigasjonen bør plasseres i nærheten av hverandre.

“Sticky”-toppmeny

For å sørge for at brukerne alltid har tilgang til hovednavigasjonsmenyen og sidens søkefunksjon bør du sørge for at sidene dine har en såkalt “sticky” toppmeny. Det vil si en toppmeny som ikke forsvinner når brukeren scroller seg nedover på siden, men blir stående konstant på toppen av skjermen. Det gjør det enkelt for brukerne å navigere rundt på nettstedet ditt og øker brukervennligheten.

Sticky-toppmeny

Hva skal navigasjonsmenyen fortelle oss?

En navigasjonsmeny skal gi deg svar på følgende tre enkle spørsmål:

  1. Hvor er jeg?
  2. Hvor har jeg vært?
  3. Hvor kan jeg gå?

Linkfarger

Linkene på navigasjonsmenyen skal, som nevnt, fortelle brukeren hvor de har vært. Man bør derfor bruke standardiserte farger på linkene.

  • Blå for standard link
  • Lilla for besøkt link
  • Rød for aktiv link

Grå farge anbefales ikke, fordi grått er tunglest og i tillegg er fargen mye brukt som en indikasjon på at noe er utilgjengelig. Når ikke standard linkefarger brukes, kan brukerne miste muligheten til å se hvilke deler av nettstedet de allerede har besøkt, og hvilke deler som gjenstår å besøke.

Blåfargens psykologi: Skulle man ha utviklet weben på nytt igjen i dag, ville de fleste webdesignere ikke ha brukt blå farge på lenker. Dette er fordi blå tekst er vanskeligere å lese enn for eksempel svart eller rød (med utgangspunkt i at bakgrunnen er hvit). Menneskets øye har færre reseptorer for blå bølgelengder. Allikevel anbefales det fortsatt at blå farge brukes på ubesøkte linker, fordi brukerne er vant til at dette blir brukt.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Responsiv designPrototype >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Nettside og nettsted
  • Domene
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Nettstedet må bygge på en situasjonsanalyse
  • Nettstedets mulige bruksområder
  • Nettstedets målgruppe
  • Nettstedets målsetting
  • Nettstedstrategi
  • Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets teknisk plattformstrategi
  • Nettstedets utformingstrategi
  • Brukeropplevelse (UX – Design)
  • Brukergrensesnittdesign (UI – design) og brukervennlighet (usability)
  • Morville – modellen (påvirkningforhold i brukeropplevelse)
  • Gestalt teoriene
  • Nettsidens struktur
  • Responsiv design
  • Nettsidens navigasjonsmeny
  • Prototype
  • Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm
  • Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner
  • Farge og fargelære
  • Fargespråket og fargebruk
  • Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)
  • Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Angrepsvinkel for budskapet
  • Overskriften er halve jobben!
  • Brødteksten
  • Nettstedet må integreres med sosiale medier
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Call to action (CTA)
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon