
Et fullstendig (totalt) budsjettsystem omfatter alle bedriftens aktiviteter. Budsjettene kan systematiseres i tre hovedbudsjett:
- Driftsbudsjett
- Finansbudsjett
- Totalbudsjett
Disse hovedbudsjettene inndeles så i en rekke under/delbudsjetter. En systematisk oversikt over det totale budsjettsystemet kan settes opp slik:
1. Driftsbudsjett
- Salgsbudsjett
- Reklamebudsjett
- Lagerbudsjett
- Innkjøpsbudsjett
- Lønnsbudsjett
- Driftsbudsjett
2. Finansbudsjettet
- Investeringsbudsjett
- Likviditets budsjett
3. Totalbudsjetter
- Resultatbudsjett
- Balansebudsjett
- Driftsbudsjettene
Driftsbudsjettene skal gi en rasjonell handlingsplan for den løpende drift. De må spesifiseres ytterligere i detaljbudsjetter for de enkelte ansvarsområder som organisasjonen kan deles inn i. Det personlige ansvar og motivasjon kommer inn som det bærende element på de forskjellige nivåer.
Finansbudsjetter
Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst Logg inn. Ikke medlem? Bli med oss