Implementeringsprosessen


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 37 av 40 artikler om Innovasjon

Implementeringsprosessen, i litteraturen ofte omtalt som ”Commercialization”, blir diffusjonsprosessen for innovasjonen planlagt. Rogers (2003:5) definerer diffusjonsprosessen som:

”diffusion is the process in which an innovation is communicated through certain channels over time among members of a social system.”

Beslutningen om en eventuell adopsjon av en innovasjon, skjer gjennom:

  • kunnskap
  • overtalelse
  • beslutning
  • implementering (gjennomføring)
  • bekreftelse

Diffusjonsprosessen kan avbrytes på alle disse stadiene.

Innovasjonsbeslutningen (adopsjonen) kan gjøres på ulike nivåer. Rogers (2003:403) skiller mellom;

  • Valgfri adopsjonsbeslutning. Her tar individet sine beslutninger uavhengig av beslutningen til andre i det sosiale systemet.
  • Kollektiv adopsjonsbeslutning. Valg om adopsjon eller avisning vedtak gjøres i konsensus kollektivt av alle individer av et sosialt system.
  • Autoritetsbeslutning av adopsjonen. Beslutningen tas for hele sosiale systemet av noen få individer i stillinger med innflytelse eller makt.

Figuren under viser hvor hurtig ulike typer av brukere adopterer innovasjonen. De ulike brukertypene er inndelt i kategoriene:

  • innovatører
  • tidligbrukere
  • tidlig majoritet
  • sen majoritet
  • etternølere

Rogers (2003:279-294) argumenterer for denne fem-delingen av kategorier for adopsjon av innovasjoner, fordelt på tiden de ulike brukere trenger for å godta en innovasjon. Kategoriene i figuren nedenfor er basert på empiriske undersøkelser med kumulativt resultat i en S-kurve for adopsjon (Rogers 1962; Ryan & Gross, 1943).

 

diffusjon-adopsjon

Implementeringfasen går i praksis ut på å planlegge hvordan innovasjonen skal lanseres ovenfor hvem og ved bruk av hvilke virkemidler. 

Kilder:

  • http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/140626/Rokne.pdf
Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!
Rapporter en feil, mangel eller savn

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Innovasjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Produktutvikling og markedsføringPIC – plan (en nedskrevet produktstrategi) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Innovasjon
  • Hvorfor trenger vi innovasjon?
  • Schumpteter sin bølgeteori (økonomisk utvikling)
  • Innovasjonsteorier
  • Innovasjonsformer (Radikal og inkrementell innovasjon)
  • Innovasjonstyper
  • Adopsjonsprosessen
  • Diffusjonsprosessen
  • Diffusjonsprosessens hastighet/utvikling
  • Produktets livssyklus
  • Innovation Managment
  • Risiko ved innovasjon
  • Åpne og lukkede innovasjonsprosesser
  • Innovasjonsmodeller
  • Lean – Startup
  • Gründer / entreprenør
  • Innovasjon krever systemanalytisk tenking
  • Medarbeiderdrevet innovasjon
  • Organisasjonsstruktur og innovasjon
  • Organisasjonskulturens betydning for innovasjon
  • Arenaer for medarbeiderdrevet innovasjon
  • Incitament for å skape innovasjon
  • Kreativ utviklingsgruppe
  • “Hit spots”
  • Radikal innovasjon i etablert virksomhet
  • Produktutvikling
  • Produktutvikling trinnene
  • Ideprosessen – starten på en ny innovasjon
  • Produktutvikling og situasjonsanalyse
  • Produktutvikling og identifisering av forbedringsområder
  • Innovasjonkilder : – Jakten på den gode ideen!
  • Produktutvikling – Idevurdering og økonomiske analyser
  • Produktutvikling og konsept testing
  • Produktutvikling og teknisk utvikling
  • Prototype
  • Produktutvikling og markedsføring
  • Implementeringsprosessen
  • PIC – plan (en nedskrevet produktstrategi)
  • Endringsmotstand
  • Immaterielle rettigheter