agenturer.no

I denne artikkelserien lærer du alt du trenger å vite om sosiale medier, sosial- og viral markedsføring. For å få fult utbytte av denne artikkelserien anbefales det at du leser den sammen med artikkelserien om “Viral markedsføring“, da disse to artikkelseriene utfyller hverandre.

Sosiale medier er et symbol på hvordan folk idag skaper og uttrykker meninger på. De er også en naturlig del av kommunikasjonens evolusjonsprosess som forteller oss hvordan vi “gjør informasjon felles“.

Etter at de første sosiale mediene kom rett etter årtusenskiftet har de utviklet seg å bli en naturlig del av folks mediehverdag, og de åpner for helt nye måter for både virksomheter og mennesker å kommuniseremed sine omgivelser og kunder på.

Selv om mange næringslivsledere fortsatt vegrer seg for å satse på sosiale medier fordi de ikke forstår hvordan denne kommunikasjonskanalen virker og hvordan virksomheten kan tjene penger på å bruke dem, innser stadig flere at de sosiale mediene er kommet for å bli og at de er blitt en sentral del av kundenes hverdag. For å nå kundene, bygge merkevaren, skape relasjoner og få dem til å kjøpe virksomheten produkter og tjenester må virksomheten selv bruke de sosiale mediene som en del av sin markedsføring. 

Sosiale medier og nettbaserte tjenester har de senere årene blitt større og mer komplekse for hvert år. Denne utviklingen styrer mer og mer av forbrukernes hverdag, og
mennesker bruker svært mye tid på internett per dag. Dette påvirker
markedsføring og salgsbransjen. Nesten alt foregår på nett i dag, dersom man ikke
har tid eller orker å handle i fysiske butikker kan man enkelt gjøre det hjemme i
stuen. Netthandel vokser og blir mer attraktivt, og dette skiftet merkes i fysiske
butikker. Kunder blir også mindre avhengige av informasjon direkte fra selger og
produsent, fordi de finner nesten alt de trenger av informasjon på nettet.

I denne artikkelserien vil vi prøve å vise deg hvordan du kan bruke sosiale medier for å nå dine mål.

Krever mottaker teknologi og Internett forbindelse

Sosiale medier er en fellesbetegnelse vi bruker for å beskrive media-kanaler og media-plattformer benytter seg Internett for å skape interaksjon mellom to eller flere mennesker (brukere).

I motsetning til plakatreklame, trafikkreklame, direkte reklame og lignende grafiske media-kanaler som ikke krever at mottakerne av budskapene som presenterer har noen form for teknologiske enheter selv, krever sosiale medier at brukerne har en digital enhet selv for å kunne benytte mediet. Enten i form av en PC, Mac, nettbrett eller en Pad med Internett forbindelse og en nettleser eller en app installert for å få tilgang til de sosiale mediet. Disse tekniske enhetene kaller vi med en fellesbetegnelse for mottakerteknologi

sosiale-medier-teknisk krav

Annonser

Brukerne er både innholdkonsumenter og innholdsprodusenter

Den største forskjellen mellom de tradisjonelle mediene og de sosiale mediene er at “brukerne”, også kalt “innholdkonsumentene“, av de sosiale mediene står fritt til å bli en såkalt «innholdprodusent», ettersom de sosiale mediene i stor grad gjør det mulig og oppfordrer til at brukeren selv kan generere, publisere og dele innhold. Brukerne er dermed både innholdkonsumenter og innholdprodusenter.

sosiale-medier-interaksjon

Store Norske Leksikon definerer sosiale medier slik:

”Sosiale medier er nettbaserte tjenester som legger til rette for mange-til-mange-kommunikasjon og hvor innholdet i stor grad skapes av brukerne selv.

Sosiale medier skiller seg fra massemedier (som TV, radio og avis), som i hovedsak legger til rette for en-til-mange-kommunikasjon, og fra kommunikasjonsteknologi (som telefon, brev og tekstmeldinger) som er bedre egnet til en-til-en-kommunikasjon”.

Klassiske kjennetegn ved sosiale medier

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg