Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

    Denne artikkelen er del 23 av 33 artikler om Informasjonssystem

wca

Stephen Alter har laget et rammeverk som viser forholdet mellom virksomhetens forretningsprosesser og informasjonssystemer (Alter 2002). Rammeverket, som kalles Work Centered Analysis (WCA), består av seks elementer som henger sammen:

  • Interne og eksterne kunder av forretningsprosessen
  • Produktene eller tjenestene som produseres av forretningsprosessen
  • Trinnene i forretningsprosessen
  • Deltagerne i forretningsprosessen
  • Informasjonen forretningsprosessen bruker eller skaper
  • Teknologien forretningsprosessen bruker

WCA-modellen gir en oppskrift på hvordan virksomheten bør gå frem ved utvikling av sitt informasjonssystem. Rammeverket viser hvilke elementer som må analyseres nærmere. Nemlig: kunder, produkter og forretningsprosesser, med deltagere (mennesker), informasjon og teknologi brukt i prosessene. Dvs. kjerneprosessene i verdiskapningsprosessen.

En slik analyse danner så grunnlager både for å avgjøre hvilke systemer virksomheten trenger og hvilke egenskaper disse systemene må ha.

Modellen kan fremstilles slik:

Modell

Kilder:

  • Trond R. Braadland, Virksomhetens informasjonssystemer, Kompendium, 2015
Du leser nå artikkelserien: Informasjonssystem

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hvilke informasjonssystemer trenger virksomheten?Business Intelligence (BI) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Informasjon
  • Informasjonssystem
  • Legacy-systemer
  • IT-strategi
  • Maskinvare plattform
  • Programvareplattform
  • Operativsystem
  • Systemutvikling (Software Engineering)
  • Datanettverk (nettverk)
  • Klient – Server arkitektur
  • Trelagsarkitektur
  • Database
  • API (Application Programming Interface) og bots
  • Algoritme
  • Brukergrensesnittdesign (UI – design) og brukervennlighet (usability)
  • Brukeropplevelse (UX – Design)
  • Morville – modellen (påvirkningforhold i brukeropplevelse)
  • Datasikkerhet
  • Digital teknologi (IKT-teknologi) – kjennetegn og muligheter
  • Digital strategi (IKT-strategi)
  • Planleggingsmodell for informasjonssystemet
  • Hvilke informasjonssystemer trenger virksomheten?
  • Work Centered Analysis (WCA)
  • Business Intelligence (BI)
  • Management Information Systems
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Transaksjonsprosesseringssystemer
  • Marketing automation system
  • ERP-system (foretaksystem)
  • Andre nødvendige informasjonssystemer
  • Strategisk analysemetoder for informasjonstrategien
  • Dokumenter og fil-formater
  • Internett sin historie