Domene og webhotell fra OnNet.no

For å bli en dyktig selger må du ikke bare ha den rette merkantile bakgrunnen og ha lært deg alle grunnleggende salgteknikker som du daglig trener på å forbedre. Du må også ha den rette personligheten og de rette holdningene til salg og salgsjobben din. Forholdene som vi omtalte som personlige forhold i salgpresentasjon modellen vi tidligere presenterte. 

Personlige egenskaper og personlighet

En dyktig selger har selvtillit og er selvstendig. De er derfor mindre avhengig av påvirkning fra omgivelsene sine enn gjennomsnittselgeren. En typisk “superselger” har en velutviklet sosial intelligens, de er utadvendte, tillitsskapende og de er i besittelse av en uomtvistelig “ego – drive“. De er konkurransemennesker og har stor tro på suksess, men de er også til dels svært selvorienterte. De har derfor oftere et større selvstendighetsbehov enn andre selgere.

Dyktige selgere har også stor arbeidskapasitet, samtidig som de er kreative og unorske ved å være mindre blyg enn nordmenn generelt. De opptrer også med selvtillit i sosiale relasjoner og bruker teknikker og metoder som passer deres personlighet.

De personlighetstrekkene og personlige egenskapene som tradisjonelt sett er ansett som å være være positive i forhold til salgspresentasjonene er først og fremst:

  • empati
  • nøyaktighet
  • pågåenhet og folkelighet – at man er lett å bli kjent med
  • entusiasme
  • selvtillit
  • stabilitet
  • målrettet
  • ambisjoner
  • et sterkt ego
  • retoriker
  • utadventhet

Dyktige selgere kjennetegnes i tillegg av:

  • å ha gode overbevisende muntlige kommunikasjonsferdigheter
  • å ha evnen til å strukturere og organisere arbeidet på egen hånd
  • å ha en sterk grad av dominans, evnen til å ta teten, være intellektuelt nysgjerrig og treffe beslutninger.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.