Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Hva er en digital markedsstrategi?

En digital markedsstrategi er en langsiktig plan som forteller hvordan virksomhetens digitale markedsføring skal legges opp i planperioden for å nå virksomhetens digitale markedsmål. Den digitale markedsstrategien er med andre ord kartet som viser veien virksomheten må følge får nå sitt digitale markedsmål.

Les mer: Hva er en strategi?

Mange lager aldri en formell markedsstrategi for sin digitale markedsføring, da de tenker dette er noe som bare store firmaer gjør. Dette er feil. Alle trenger en formell digital markedsstrategi som trekker opp kursen for den digitale markedsføringen. En digital markedsstrategi er en plan for din digitale markedsføring som blant annet angir:

  • Hvordan du skal tjene penger på Internett
  • Hvordan du skal kommunisere med kundene via chat, e-post, sosiale medier osv.
  • Hvordan du skal øke salget og antall konverteringer
  • Hvilke kanaler du ønsker å være synlig i
  • Hvordan du skal oppnå synlighet og bygge merkevaren
  • Hvordan nettsiden skal inkluderes i strategien
  • Hvordan du skal måle effekten av tiltakene

Husk i denne sammenheng at det er bedre med en liten og tydelig strategi, enn en stor og komplisert strategi som aldri ble utført. Har du en nettside som du ikke har søkemotoroptimalisert mot din målgruppe kan dette være et bra sted å starte for å utnytte det store potensialet som ligger i et enkelt tiltak som dette.


Markedsstrategien må være utledet av de overordnede strategiene

Ettersom alt en virksomhet sier og gjør må bygge opp under det samme overordnede forretningsmålet for at det skal være mulig å nå dette forretningsmålet må alle strategiene og tiltak i virksomheten være utledet av og bygge opp under dette forretningsmålet og forretningsstrategien.

Den digitale markedsstrategien må derfor være utledet av og bygge opp virksomhetens overordnede strategier. Spesielt viktig er det at den digitale markedsstrategien er utledet av og bygger opp under virksomhetens:

  1. Markedsstrategi – som forteller hvordan virksomheten skal bruke markedsføring for å nå sine markedsmål 
  2. Digital strategi – som forteller hvordan virksomheten skal nå sine digitale mål.

Strategiens tre grunnkomponenter

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.