Lightspeed webhotell

SEO rangeringkriterier

Googles algoritme har endret seg mye siden Google ble etablert på slutten av 1990-tallet. De grunnleggende prinsippene gjelder imidlertid fortsatt, da formålet med søkemotorene er å finne det innholdet folk søker etter. 

Googles Panda-oppdateringen i 2011 blir av mange sett på som en av de viktig driver for bransjens glidning mot innholdsmarkedsføring og SEO. Oppdateringen gjorde at Google begynte å vektlegg «autoriteter»/«relevans» i større grad enn tidligere. Dette fikk konsekvenser for enhver aktør som ønsket å være synlig overfor sitt publikum i Google. Innhold måtte fra nå av framstå som svært godt på sitt felt/tema for at andre aktører skulle velge å lenke til det respektive innholdet. Jo flere lenker, jo høyere autoritet, som igjen resulterte i aktørens plassering i Googles organiske søkeresultat.

Google legger idag vekt på fem hovedkriterier når de skal rangere en nettside i sine søkeresultater (SERP):

  1. TILLIT – Hvor stor tillit har Google til ditt domene og nettsidenes innhold?
  2. RELEVANS – Hvor relevant er sidens innhold i forhold til søkekriteriet?
  3. ORIGINALITET – Hvor originalt er sidens innhold i forhold til andre sider?
  4. POPULARITET – Hvor populær er siden din i forhold til lignende sider?
  5. BRUKEROPPLEVELSE – Hvilken brukeropplevelse gir siden de besøkende i forhold til andre?

Tillit

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg