Domene og webhotell fra OnNet.no

Timing er som vi gikk igjennom i forrige artikkel avgjørende for innovasjonens suksess. I prinsippet an vi velge å følge 1 av 3 lanseringsstrategier:

Innovasjons gradInnovasjonens økonomiske risiko
1. PIONER (first to marked)Høy risiko
2. ETTERFØLGER (adaptor)Middels risiko
3. KOPIERING (imitation)Lavest risiko

Jo tidligere ute med en stor innovasjon, jo høyere er også den økonomiske risikoen. Alle tre strategiene har sine klare fordeler og ulemper som vi skal se litt nærmere på i denne artikkelen.

Pioner strategi (first to marked)

Å velge en pioner strategi innebærer at man satser på å være først på markedet med en radikale eller større inkrementell innovasjon.

En pioner strategi er en markedsstrategi som skal gi oss “first-mover advantage” (FMA). Det vil si den fordelen et selskap oppnår når de er den første som lanserer en radikal eller disruptiv innovasjon som gjør dem til markedslederen i et markedssegment. Denne fordelen kan oppnås ved teknologisk lederskap eller tidlig kjøp av ressurser. For at en “first-mover” fordel skal oppstå må det foreligge høye etableringshindringer for konkurrentene, da det ellers vil være enkelt for dem å komme raskt etter og etablere seg i samme marked som pioneren med et rimeligere og kanskje bedre tilbud.

First-mover fordelen ligger i konkurransefortrinnet de oppnår gjennom å kontrollere teknologien eller ressursen innovasjonen bygger på. En fordel som belønnes med store fortjenestemarginer og en monopollignende situasjon. 

Ikke alle pionerer blir belønnet. Hvis pioneren ikke klarer å kapitalisere sin fordel blir denne fordelen en “fist mover ulempe”. Dette ved at konkurrentene kan lære av feilene pioneren gjorde og komme inn på markedet og konkurrere på en mer effektivt måte. Slike firmaer har en “Secound-mover” fordel.

Pioner fordelene

Fordelen ved å være først på markedet er:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.