Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

    Denne artikkelen er del 7 av 25 artikler om Sosiale medier

Et forum er en møteplass på Internett i form av ett nettsted, hvor brukerne kan diskutere noe med hverandre. 

En Internett-forum kalles også for diskusjonsforum, og er som du forstår et nettbasert diskusjonsnettsted hvor folk kan holde samtaler i form av de innsendte bidragene. De skiller seg fra praterom på at meldinger ofte er lengre enn en linje med tekst, og er i det minste midlertidig arkivert. Også avhengig av tilgangsnivået til en bruker eller forumet satt opp, trenger en postet melding må godkjennes av en moderator før det blir synlig.

Fora har et bestemt sett av sjargong assosiert med dem; eksempel: en enkelt samtale kalles en “tråd”, eller emne.

Forumet virker ved at den første brukeren oppretter et tema eller spørsmål som alle andre brukerne av forumet kan svare på. Normalt styres denne kommunikasjonen av en moderator som har som oppgave å slette upassende innlegg.

Et diskusjonsforum er hierarkisk eller trelignende struktur: et forum kan inneholde en rekke underforum, som hver kan ha flere emner. Innenfor en forumets tema, startet hver ny diskusjon kalles en tråd, og kan besvares med så mange mennesker som ønsker det.

Avhengig av forumets innstillinger, kan brukerne være anonym eller må registrere deg med forumet og deretter senere logge inn for å skrive innlegg. På de fleste fora, trenger ikke brukerne må logge inn for å lese eksisterende meldinger.

Du leser nå artikkelserien: Sosiale medier

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << MicrobloggPodcast >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Sosiale medier
  • Bør virksomheten ha en sosial profil?
  • Drivkraften bak sosiale medier
  • Electronic Word of Mouth (eWOM)
  • Blogg
  • Microblogg
  • Forum
  • Podcast
  • Sosiale nettverk
  • Innholdsmarkedsføring
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Nettverksverdi
  • Sosial markedsføring
  • Sosial Media Managment teamet (SMM-teamet)
  • Reglement for bruken av sosiale medier
  • Viral markedsføring
  • Dilemmaer i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi budskap med andre?
  • Sosiale medier har 5 formål for en virksomhet
  • Gode strategiråd for bruk av sosiale medier
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Screening av kandidater (jobbsøkere)
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.