Lightspeed webhotell

varemerkeEt varemerke er et kjennetegn du som næringsdrivende kan benytte for å skille dine varer og tjenester fra andres.

Varemerkene kan beskyttes ved registrering hos Patentstyret. Det er viktig at søknad om registrering utformes korrekt, og at mulige konflikter kartlegges og behandles på riktig måte. Ikke minst gjelder dette i utlandet, hvor forholdende kan avvike sterkt fra norske lover og bestemmelser.

Coca Cola® og Pepsi® er to kjente eksempler. Det ville være vanskelig å skille disse produktene fra hverandre dersom de ikke hadde ulike varemerker.

Det finnes ulike typer av varemerker, for eksempel:

  1. Ordmerker, for eksempel Freia og Bik Bok
  2. Figurmerker, for eksempel storken i Freia-logoen
  3. Slagord, for eksempel «Jordan vet hvordan» eller «Putt en tiger på tanken»
  4. Tall og bokstaver, for eksempel 4711 og IBM
  5. Vareutstyr, det vil si en vares innpakning eller spesielle form, for eksempel Coca Cola-flasken

Et varemerke kan bestå av tegn som gjengis grafisk. Det må ved hjelp av merket være mulig å skille ditt produkt/tjeneste fra andres. Dessuten må ikke varemerket kunne forveksles med noe som allerede finnes. Merker som kun angir varens art eller egenskaper ved varen, kan ikke registreres som varemerke, for eksempel filtermalt eller kokemalt dersom du selger kaffe.

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg