Domene og webhotell fra OnNet.no

MacBook Pro on top of brown wooden table during daytime

Å være på nettet er en forutsetning uansett hvilken nisje du opererer i og uansett hva du ønsker å få oppmerksomhet om. I denne artikkelen ser vi på de viktigste stegene for etablerere på nett. Prinsippene er de samme om det er nettsiden i seg selv som er målet, eller om den bare er et virkemiddel i andre prosjekter.

Hva du brenner for?

Engasjement er viktig. 

Ikke bare er det en drivende motivasjon i seg selv. Den smitter uvilkårlig over på de du ønsker å nå eller å påvirke.

Når det er noe du faktisk er interessert i, og ikke bare motiveres av muligheten til å tjene penger, gjør at det er noe du kan holde på med over tid. Tålmodighet og kontinuerlig pleie er nemlig nødvendig for å få nettsiden til å vokse og bli stor.

Den tekniske delen

Det er ikke vanskelig å opprette en nettside i dag. Mange gjør det selv, men skal den inneholde en del tekniske funksjoner og vil trenge jevnlig vedlikehold, kan det lønne seg å la profesjonelle ta jobben. Det avhenger selvfølgelig av om du har et budsjett for det.

Hvis du ønsker å opprette den selv, er det lett å finne veiledning på nettet.

De aller fleste bruker i dag plattformen wordpress. Den har den uvurderlige fordelen at den er lett å bruke. Dessuten finnes det ferdige programtillegg til alle mulige funksjoner i wordpress. Det er dermed ikke noe behov for programmering.

En ulempe er at disse programtilleggene leveres av ulike tredjeparter, og at de ofte ikke lenger fungerer optimalt etter en generell oppdatering av WordPress. Det kreves derfor jevnlige oppdatering også av tilleggsprogramvaren, og man må være oppmerksom dersom det oppstår uregelmessigheter.

Få nettsiden til vokse – Innhold og SEO

Nettsiden er oppe og går. Det neste du må gjøre er å fylle den med innhold.

Du kan skrive selv, eller du kan få noen andre til å gjøre det. Det er mange ivrige skribenter der ute som sikkert vil formidle sine tanker og erfaringer.

En kommersiell nettside trenger imidlertid kommersielt innhold. Kjennskap til SEO (søkemotoroptimalisering), elementær markedsføring og selvfølgelig godt språk kan være nødvendig. 

Det mest økonomiske er å søke etter skribenter direkte, og ikke gjennom byråer. Det er svært mange frilansere der ute, og et byrå fungerer mest som et fordyrende mellomledd.

Tjene penger – annonsører og interessenter

Når du har fått et visst volum på siden, kan du begynne å tenke på inntjening. 

Noen annonsører vil komme til deg. En innlenke fra deg vil være interessant fordi de da får bedre rangering på Google. Typiske bransjer som er interessert i slike tekstlenker er Leikir í beinu spilavíti, finansielle produkter som forbrukslån, og reiselivssider.

Er du riktig stor, kan du også tjene penger på å selge bannerannonser.

Sosial medier og andre aktiviteter

Jo flere steder du er synlig, desto bedre. Du får trafikk inn til siden din hvis du har følgere og poster interessante innlegg på Facebook, Instagram og hva som ellers finnes der ute.

Plei ditt publikum, svar på kommentarer, og du vil etter tid kunne høste fruktene av ditt arbeid.

Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.