Norges rimeligste tilbyder!
.no domene = kr. 99/år
Webhotell/e-post = kr. 99/år

agenturer.no

På sidene til Nettbladet.com fant jeg en rekke eksempler på språklige virkemidler du kan bruke for å gjøre språket i teksten rikere og bedre. Disse er:

Allusjon og intertekst

En allusjon er en hentydning til en annen kjent tekst eller hendelse – og kan være et delvis skjult sitat. Det er vanlig å bruke allusjoner til Bibelen.

Skal en allusjon bli vellykket i en tekst, et dramastykke eller i en film, er det en forutsetning av leseren kjenner til og forstår den opprinnelige teksten eller hendelsen.

Intertekst vil si at en større del av en tekst fungerer som henvisning.

Gjentakelse

Vi kan gjenta ord, fraser, ytringer eller handlinger med mer, og virkningen kan være å understreke det som er viktig i en tekst.

Humor

Humor er kort og godt det vi ler av. Det kan for eksempel være vitser, morsomme historier eller hendelser.

Vi merker oss at ikke alle ler av det samme. Blant annet vil verdiene våre påvirke hva vi synes er morsomt og hva vi mener ikke er det.

I sammensatte tekster bruker vi både ord og bilder. En enkel tegning kan få oss til å dra på smilebåndet.

Ord med dobbelt betydning er et vanlig virkemiddel.

– Driver du med sport?
– Ja, jeg spiller sjakk.
– Det blir du vel ikke sliten av!
– Jo, jeg blir helt matt.

Feilskriving kan også få oss til å le. Her er et eksempel fra en annonse:

Ved til salgs hos dame som har ligget til tørk på loftet i tre år.

Overraskelser blir ofte brukt i vitser. Hva synes du om dette eksemplet?

– Mor, jeg vil ikke på skolen i dag!
– Ta deg sammen, Petter. Husk at du er 65 år og lærer!

Det hender at leseren vet mer enn personene som er med i en tekst. I kunsteventyret Keiserens nye klær av H. C. Andersen finner du gode eksempler på dette. Her er det mye humor!

Klisjé

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg