Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 20 av 25 artikler om Corporate Governance

firmanavnetNår du skal velge firmanavn står du stort sett fritt til å velge hvilket navn du ønsker, selv om det fortsatt finnes noen formelle regler firmanavnet må oppfylle. Jeg viser her til min forrige artikkel som tar for seg hvilke lovmessige krav firmanavnet må oppfylle.

Forarbeid

Før du begynner den vanskelige firmanavn prosessen bør du først stille deg selv følgende spørsmål for å lede tankene inn mot de rette navnalternativene. 

  • Hva slags selskap skal det være?
  • Hvilken målgruppe retter selskapet seg mot?
  • Hva slags produkt eller tjeneste skal selskapet levere?
  • Hva søker kunden etter når de leter etter slike produkter eller tjenester?
  • I hvilke markeder skal selskapet etableres?
  • Hva skiller selskapet fra konkurrentene?
  • Hvilke assosiasjoner ønsker du skal oppstå når de hører firmanavnet?
  • Hvilken identitet ønsker selskapet i forhold til sine konkurrenter?
  • Skal navnet kun være et firmanavn, eller også et varemerke?
  • Hvilke firmanavn og varemerker har konkurrentene valg?

Firmanavnet bør være kort

Jo kortere firmanavnet er, jo bedre er det. Dette fordi det er lettere å huske og skrive ett kort enn ett langt firmanavn. Dessuten blir faren for feilstavelse høyere jo lengre navnet er.

Korte firmanavn er også enklere å visualiseres gjennom logoen, da ett langt firmanavn trenger langt større visuell plass enn ett kort firmanavn. Korte firmanavn kan brukes overalt, lange kan ikke det.

Ett kort firmanavn er ett firmanavn bestående av mak. 8 tegn. 

Må du bruke ett langt beskrivende firmanavn, f.eks. “Scandinavian Airline Systems ANS” bør du velge ett firmanavn som du kan forkorte med bokstaver og lyder som er lette å huske og kjenne igjen, f.eks. “SAS” i dette tilfellet.

Firmanavnet må være lett å uttale

Siden firmanavnet vil bli brukt i folks dagligtale må det være lett å uttale og huske, uansett hvor kunden bor. Idag hvor verden blir stadig mer global blir det samtidig viktigere at du sørger for at firmanavnet er lett å uttale på alle større språk, da du ellers kan risikere å ekskludere viktige fremtidige markeder for selskapet ved at du har et navn som er vanskelig å uttale og huske.

Firmanavnet må være lett å huske og skrive

At firmanavnet er lett å huske og skrive er ett av de viktigste kravene av naturlige årsaker. Jo vanskeligere det er å skrive og huske navnet jo mindre er sjansene for at en potensiell kunde skal huske det etter å ha blitt eksponert for det 1 eller 3 ganger.

Firmanavnet må vekke de rette assosiasjonene

Siden firmanavnet er selskapets identitet og et symbol som skiller selskapet fra konkurrentene på en positiv måte er det umåtelig viktig at firmanavnet vekker de rette (ønskede) assosiasjonene når en potensiell kunde hører firmanavnet for første gang og at vi passer oss for at firmanavnet vekker uønskede assosiasjoner.

Spesielt viktig er dette dersom du ønsker å gjøre firmanavnet til en merkevare over tid, da en merkevare per definisjon er de assosiasjonene kundene gjør seg når de hører eller ser merkevaren.

Hva søker kunden etter?

Se det fra kundens ståsted: Hvilke søkeord ville du bruke om du skulle søke i Google etter det du leverer? Sagt på en annen måte: Hvilke søkeord ville du bruke om du hadde det problemet som produktet/tjenesten din løser? Her er det svært nyttig å få innspill fra venner og bransjekolleger, som tenker litt annerledes enn deg selv.

Å velge et firmanavn som nøyaktig beskriver hva kunden søker etter er meget effektivt, da dette sikrer deg en meget høy rangering i søkeresultatene til Google hvis du samtidig klarer å skaffe deg samme domenenavn. Samtidig som det er lett for kunden å huske, da firmanavnet beskriver det du leverer i kundens bevissthet.

Unngå nordiske tegn i firmanavnet

Siden nordiske tegn, dvs. Æ, Ø og Å, ikke eksisterer på tastaturene og alfabetene utenfor Scandinavnia bør de unngås brukt i firmanavn. Det skaper bare masse fremtidige problemer. F.eks. er det umulig å lage en -postadresse som består av firmanavnet, da nordiske tegn ikke kan brukes i en e-postadresse.

Firmanavnet må skille selskapet fra konkurrentene

At firmanavnet er godt egnet til å skille selskapet fra konkurrentene er et absolutt krav. Lovverket tillater heller ingen selskaper å ha et firmanavn som er til forveksling likt firmanavnet til et konkurrerende selskap. 

Firmanavnet er selskapets identitet

Siden firmanavnet er selskapets identitet og det selskapet skal bli husk for er det viktig at du bruker mye tid på å finne det firmanavnet som passer profilen og virksomhetsfeltet til selskapet. Samtidig som du passer på at det skiller selskapet fra konkurrentene, er kort, lett å huske og skrive.

Sjekk at firmanavnet ikke allerede er registrert

Når du begynner å komme opp med gode ideer om firmanavn er neste steg å gå til Brønnøysundregistrene sine sider og søke i Foretaksregisterets database om firmanavnet allerede er registrert av andre. Er det ikke det kan du gå videre i prosessen.

Sjekk om varemerke registret

Sjekk samtidig i Patentstyrets database for å se om det ønskede firmanavnet ikke allerede er registrert som ett beskyttet varemerke. Er firmanavnet varemerke beskyttet kan det ikke registreres.

Sjekk at domene til firmanavnet er ledig

Er firmanavnet ikke allerede registrert er neste skritt å sjekke at domene til firmanavnet fortsatt er ledig. Er det ikke det, bør du velge ett annet firmanavn. Dette fordi du bør ha et domenenavn som er identisk med det firmanavnet du bruker i din markedsføring. 

Du sjekker om domene er ledig gjennom å foreta et søke i WHOIS databasen. Ta kontakt med hvilken som helst domene leverandør og bruk deres søkeverktøy for å sjekk om domene fortsatt er ledig.

Sjekk betydningen på alle relevante språk

Før det endelige valget foretas bør du også sjekke betydningen av firmanavnet på alle verdens språk. De mest intetsigende ordene på norsk, kan ha en svært spesifikk betydning i andre språk du ikke kjenner til, men som vil bli utsatt for ditt firmanavn. Husk at Norge består av innvandrere fra alle verdens land og de husker fortsatt sitt morsspråk etter at de kommer til Norge. Betyr firmanavnet du velger noe negativt på deres språk kan dette skape uønskede negative effekter du ikke tenkte på når du valgte navnet. For å være på den sikre siden gjelder det å sjekke firmanavnet først som sist.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!
Rapporter en feil, mangel eller savn

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Corporate Governance

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Lovmessige (formelle) krav til foretaksnavnGeneralforsamling >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Corporate Governance (eierstyring)
  • Virksomhet
  • Valg av selskapsform
  • Enkeltpersonforetak (Enkeltmannsforetak)
  • Ansvarlig selskap
  • Samvirkeselskap/andelslag (BA)
  • Aksjeselskap (AS)
  • Allmenn aksjeselskap
  • Eierstruktur
  • Registrer selskapet
  • De magiske prosentsatsene for en grunder og investor
  • Aksjekapital
  • Stiftelsesdokument og vedtekter
  • Aksjonæravtale
  • Aksjeeierbok
  • Verdipapirsentralen (VPS)
  • Konsern – morselskap og datterselskaper
  • Firmanavn (foretaksnavn)
  • Lovmessige (formelle) krav til foretaksnavn
  • Valg av firmanavn
  • Generalforsamling
  • Bedriftsforsamling
  • Styre
  • Daglig leder/administrerende direktør
  • Investor relations
  • Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler med over 20 års entrepenørerfaring. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder for OnNet AS, og er på hobbybasis ansvarlig redaktør for eStudie.no