FORRETNINGSUTVIKLING

På denne siden finner du artikkelserier knyttet til fagområdet forretningsutvikling.

Artikkelseriene kan du lese som en lærebok ved å starte med den første artikkelen og klikke til neste artikkel nederst på siden. Under hver enkelt artikkel finner du en fullstendig innholdsfortegnelse over alle artiklene i serien.

Forretningsutvikling

Bedriftens samfunnsansvar

/wp-content/uploads/oko-vennlig-300x190.gif

Samfunnsansvar gjennom ØKO-modellen er fremtidens forretnings- og verdiskapningmodell. I denne artikkelserien går vi igjennom denne modellen, nøkkelbegrepene og hva som kreves for å få suksess med den, Deriblant presenteres et strategisk beslutningverktøy for å velge korrekt ØKO-strategi or virksomheten.


Corporate Governance

wp-content/uploads/Corporate-Governance.jpg

Hva er corporate governance (eierstyring), hvordan utføre eierstyring, hva er de viktig å huske på i denne sammenheng og hvordan gå frem for å komme trygt i mål? I denne artikkelserien prøver vi å gi svar på disse grunnleggende spørsmålene for enhver virksomhet.


Den industrielle revolusjonen

wp-content/uploads/industrial-revolution.jpg

En gjennomgang av de ulike industrielle revolusjonene og hvilken betydning de har hatt på utviklingen av samfunnet og næringslivet.


Due Diligence

wp-content/uploads/situasjonsanalyse-300x130.jpg

Hva er en due dilligence, hvilke ulike typer due dilligence finnes og hvordan gå frem for å gjennomføre en due dilligence? I denne artikkelserien prøver vi å gi deg svarene på disse spørsmålen.


Finansiering

wp-content/uploads/finans-valuta-300x208.jpg

I denne artikkelserien går vi igjennom hvilke finansieringkilder som finnes og hvordan de virker, slik at du har kunnskapen du trenger for å velge korrekt finansiering til ditt selskap eller investering.


Forretninggrunnlaget

wp-content/uploads/visjon-1.jpg

En gjennomgang av hva som inngår i forretninggrunnlaget som skapte virksomheten og gir den mål og mening. Samt hvorfor disse forholdene er viktig i all strategisk tenking og -planlegging.


Forretningsmål

wp-content/uploads/mal.jpg

Hva er et forretningsmål og hvilket forretningsmål bør virksomheten velge som sitt overordnede forretningsmål? I denne serien går vi igjennom dette.


Forretningsmodell

wp-content/uploads/forretningsmodell.gif

Hva er en forretningsmodell, hva skiller en forretningsmodell fra en forretningside og forretningstrategi, hvilke forretningsmodeller kan vi velge mellom, hvilke fordeler og ulemper har de og hvordan gå frem for å utvikle en forrretningsmodell? I denne artikkelserien prøver vi å gi deg svarene.


Forretningsplan

wp-content/uploads/forretningsplan-1-300x143.jpg

I denne artikkelserien lærer du hva en forretningsplan er og hvordan du går frem for å skrive en vellykket forretningsplan. Enten du er et nyetablert selskap eller et veletablert selskap som bruker planen som en del av den strategiske planleggingen.


Forretningsstrategi

/wp-content/uploads/maal-300x150.jpg

Forretningsstrategien står i en særstilling i forretningsplanen som trekker opp virksomhetens overordnede strategiske kurs. I denne serien går vi igjennom hvilken strategi du bør velge og hvorfor du bør velge denne strategien.


Fusjon og oppkjøp

wp-content/uploads/fusjon.jpg

I denne artikkelserien går vi igjennom hva fusjon og oppkjøp er, hva du bør tenke på i denne forbindelse og hvordan du rent praktisk går frem for å gjennomføre ett oppkjøp eller fusjon med ett annet selskap.


Hybrid-verdikjede

wp-content/uploads/hybrid-verdikjede.jpg

I denne artikkelserien går vi igjennom hva en hybrid-verdikjede er og hvordan du skal gå frem for å utvikle en hybrid-verdikjede for din virksomhet.


Immaterielle rettigheter

wp-content/uploads/ipo-rettigheter.jpg

I denne artikkelserien ser vi på hva immaterielle rettigheter er og hvordan du kan beskytte dine immaterielle rettigheter for tyveri.


Industrikapitalistisk utvikling

wp-content/uploads/verdenskart.gif

I denne artikkelserien tar vi for oss hvilke ulike teorier som finnes om industrikapitalistisk utvikling og hva de kan lære oss.


Innovasjon

wp-content/uploads/innovasjon.jpg

Hva er innovasjon, hvilke former for innovasjon finnes, hvorfor er innovasjon viktig, hva skaper innovasjon og hvordan være innovativ? I denne artikkelserien går vi grundig igjennom innovasjons begrepet for å gi deg svar på alt du måtte lure på omkring innovasjoner.


Innovasjon - spredning og adopsjon

wp-content/uploads/foredrag-300x150.gif

Hvordan spres og adopteres en innovasjon i et marked, hvor lang tid tar det, hvem vil være kundene og hvordan bearbeide dem? I denne artikkelserien ser vi nærmere på dette.


Innovasjonkilder

wp-content/uploads/vr-300x144.png

Hvordan bør idefasen legges opp og hvilke kilder bør vi benytte for å finne vår neste store innovasjon? Her går vi igjennom spørsmålene og mulighetene


Innovasjonsledelse

wp-content/uploads/motemaal-300x168.gif

Innovasjonsledelse går ut på å skape en innovativ kultur og struktur, hvor medarbeiderdrevet innovasjon blomstrer og sørger for at virksomheten konstant er istand til å komme opp med nye innovasjoner.


Innovasjonsmodell

wp-content/uploads/vitenskap-300x130.gif

Den lineære innovasjonsmodellen er den klassiske innovasjonsmodellen og viser innovasjonsprosessen som en lineær prosess, bestående av ulike faser/steg innovasjonsprosessen må gå igjennom før en innovasjon er kommasialisert.


Kjedesamarbeid

wp-content/uploads/kjedesamarbeid.jpg

Hva er et kjedesamarbeid, hvilke ulike former for kjedeformer finnes og hvordan gå frem for å velge korrekt kjedesamarbeid for din virksomhet? I denne artikkelserien prøver vi å gi deg svarene.


Leie lokaler

wp-content/uploads/leie-lokaler-gjennomforing.jpg

I denne artikkelserien går vi igjennom hva du må huske på når du skal leie ett lokale til virksomheten. Vi går her igjennom leieprosessen steg for steg, fra planlegging til gjennomføring.


Leverandørvalg

wp-content/uploads/leverandor-300x195.jpg

Hvordan gå frem for å velge rett leverandør, hvor mange leverandører trenger virksomheten og hvordan legge opp forsyningsledelsen? I denne artikkelserien finner du svarene.


Mål – strategi – analyse

wp-content/uploads/komparativ-analyse-1.png

I denne artikkelserien går vi igjennom hva mål, strategi og analyse er, hvilke krav som stilles og hvilken sammenheng det er mellom mål, strategi og analyse.


Nettverksbygging

wp-content/uploads/nettverk-1-300x150.jpg

En gjennomgang av hva nettverksbygging er, hvorfor nettverksbygging er viktig og hvordan vi skal gå frem for å bygge et nettverk vi kan dra nytte av.


Outsourcing

wp-content/uploads/kommunikasjon-outsourcing.png

Hva er outsorcing og hvordan gå frem for å outsource støtteaktiviteter med suksess? I denne artikkelserien gir vi deg svarene ved å gå igjennom outsourcing prosessen steg for steg, sammen med råd og tips underveis.


Strategisk kjerne

wp-content/uploads/vekstmal.jpg

Den strategiske kjernen angir hvilke strategiske mål og strategier virksomheten skal følge i en planleggingsperiode. I denne artikkelserien går vi igjennom de ulike delene av den strategiske kjernen.


Strategisk planlegging

/wp-content/uploads/strategisk-planlegging1-300x217.jpg

En artikkelserie som tar for seg bruk av strategisk planlegging og viktigheten av strategisk planlegging. Dvs. langtidsplanlegging som blir brutt ned i mindre kortsiktige del-mål og -strategier som skal bygge opp under den strategiske planleggingen.


Vekst

/wp-content/uploads/vekstmal-300x147.jpg

En artikkelsamling som tar viktigheten av vekst, hva som skaper vekt og hvordan vi kan stimulere til vekst.


Verdiskapning

wp-content/uploads/verdiskapning-1.gif

En gjennomgang av de ulike verdikonfigurasjonene og forskjellen mellom dem. Samt hvordan du skal gå frem for å velge den rette modellen for din virksomhet. Vi går he igjennom den tradisjonelle verdikjeden, verdiverkstedet og de nye hybride-verdikonfigurasjonene.


Verdsettelse av nettsted

/wp-content/uploads/fundamental-verdsettelse-1-300x124.gif

En artikkelserie som ser på hvordan vi kan verdsette ett nettsted.


Verdsettelse av selskap

/wp-content/uploads/verdsettelse1-300x115.gif

En artikkelserie som forklarer ulike teknikker vi kan benytte oss for å verdsette et selskap.