Lightspeed webhotell

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 17 av 31 artikler om Sosialiseringsprosessen


Født mellom 1964 og 1976

Mens Generasjon-Y er den nye nettgenerasjonen som har vokst frem etter at Internett kom, er Generasjon-X generasjonen før dem. Denne generasjonen kommer rett bak “Babyboomerne” og er født mellom 1964 og 1976.

Denne generasjonen vokste opp i skyggen av “Baby boomerne” som kom etter andre verdenskrig, hvor fødselsraten blant den vestlige befolkningen økte kraftig. Generasjon X er etterkommerne til denne «baby boom»-generasjonen.

De har dermed opplevd såvel stor økonomisk oppgang, men også flere økonomiske nedgangstider som preger deres atferd og beslutninger idag. 

Generasjon X har hatt størst innvirkning på populærkulturen som startet på 1980-tallet og nådde en topp i 1990-årene.

Kjennetegn

De vokste opp med Commandore64 og Donky Kong og var de første brukerne av PC og Internett. Deres foreldre jobbet masse. Derfor er denne aldersgruppen ekstremt familieorientert. De vil ha alt, og derfor føler de seg veldig stresset. Faktisk er ordet stress det mest brukte ordet i denne generasjonen.

Grunnen er at X-ene vil ha balanse i livet. De vil være til stede i familien, og er derfor den generasjonen som har kjempet frem mer ferie og et fleksibelt arbeidsliv.

Samtidig er de ambisiøse. De vil ha høy lønn og frustrerer seg over at babyboomerne fortsatt setter reglene for hvordan ting skal være.

Generasjon-X kjennetegnes av:

  • Født mellom 1964 og 1976.
  • Opplevd såvel økonomiske oppgang- som nedgangstider
  • Større følelse av økonomisk usikkerhet enn Generasjon-Y
  • Større grad individualiser, selvhjulpne og entrepenører enn Generasjon-Y
  • Mer opptatt av individuell utvikling enn tidligere generasjoner

Alt dette er forhold som vil påvirke deres kjøpsatferd og er derfor noe du må ha i bakholdet når du skal vurdere kjøpsatferden til kundene.

 

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Sosialiseringsprosessen

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << BabyboomereGenerasjon Y (“Millennials”) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Økologisk utviklingsmodell (micro-, messo-, exo- og makrosystemet)
  • Demografi & demografisk segmentering
  • Sosialiseringsprosessen
  • Samfunnsosialisering (sekundærsosialisering)
  • Kultur
  • Subkultur
  • Verdi og verdier
  • Sosiale og moralske normer
  • Sosiale roller (Uformelle- og formelle roller)
  • Artefakter og symboler
  • Kulturuttrykk
  • Språk
  • Språk klassifisering
  • Sosiale klasser
  • Kulturelle generasjoner (Generasjon X, Y og Z)
  • Babyboomere
  • Generasjon X
  • Generasjon Y (“Millennials”)
  • Generasjon Z (“Snøfnuggenerasjonen”)
  • Primærsosialisering
  • Referansegruppe
  • Venner og bandwagon – effekt
  • Tostegs hypotesen – “jungeltelegrafen” (Word Of Mouth)
  • Opinionsleder
  • Familien (Primærgruppen)
  • Eriksons 8-trinnsmodell
  • Identitet eller rollekonflikt – ungdomstiden
  • Nærhet eller isolasjon – utviklingen i tidlig voksenalder
  • Produktivitet eller stillstand – utviklingen «midtveis i livet»
  • Jeg-integritet eller fortvilelse – utviklingen mot og i alderdommen
  • Prososial atferd