Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 10 av 26 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


verdikjede-logistikk

Hvis man ikke allerede har et digitalt produkt/tjeneste og produksjonsprosess er det ingenting som gir et større effektiviserings- og lønnsomhetsgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen gjennom en rekonfigurering av verdiskapningprosessen. Å lykkes med dette er imidlertid den vanskeligste oppgaven for enhver utvikler av en verdiskapningprosess, men lykkes man med dette er oppsiden formidabel. 

Digitaliseringen av banktjenestene til det vi idag kjenner som en nettbank brukes ofte som et eksempel på et ekstremt vellykket eksempel på digitalisering av et kjerneproduktm med støtteaktiviteter. Overgangen til å legge alt over til å bli nettbasert i en nettbank har ikke bare økt bankenes lønnsomhet ekstremt, men samtidig gitt alle brukerne en rekke fordeler.

Problemet med de fleste digitalisering prosesser av produkter som enkelt lar seg digitalisere er å finne en forretningsmodell som passer til det nye digitale tilbudet. Musikk- og forlagsbransjen brukes ofte som eksempel på bransjer som ikke har lykkes like godt med digitaliseringen av sine produkter som banksektoren. Riktignok har de lykkes ekstremt bra med å digitalisere produktet og finne nye distribusjonsformer for det nye digitale produktet, men de sliter med å finne en passende inntektsmodell til sine digitale produkter. Noe som delvis henger sammen med at deres digitale produkter enkelt kan kopieres og tilbys som piratkopier.

 

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Nettstedets plass og funksjon i verdikjedenNettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Eget nettsted: Før du starter utviklingen
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!