Lightspeed webhotell

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 5 av 18 artikler om Arbeidsmiljøet

    Denne artikkelen er del 11 av 20 artikler om Servicescape

Fargevalget for servicemiljøet og arbeidslokalene påvirker kundene og de ansattes trivsel og effektivitet i stor grad. Samtidig som veloverveid fargebruk kan sette kundene og de ansatte i ulike sinnsstemninger og påvirker deres oppfattelsen av servicemiljøet og arbeidsplassen i stor grad. Forutsatt at virksomhetens øvrige virkemiddelbruk bygger opp under å skape denne oppfattelsen. Fargevalgene må her ses i lys av bedriftens visuelle profil, brukernes forventninger og ønsket atmosfære. Fargevalgene må også ses i sammenheng med valg av belysning, da fargegjengivelsen påvirkes i stor grad av belysningen.


Fargebruk

Ulike farger har ulik påvirkningskraft på hjernen vår. Forstår vi fargenes påvirkningskraft kan vi bruke dem som medisin mot både fysiske og psykiske problemer på arbeidsplassen og servicemiljøet.

Mørke store flater

Unngå å bruke mørke farger på store overflater i små rom, da dette gjør at rommet virker mindre enn hva det egentlig er. Samtidig som det skaper en mørk og dyster stemning blant de ansatte og besøkende.

 

Hvitt

Hvitt er en ren og steril farge som tradisjonelt har vært brukt på sykehus og andre steder hvor man ønsker å gi inntrykk av å være rene og sterile steder. Hvit er også en nøytral farge og brukes derfor ofte i kontormiljøer av praktiske – ikke trivselsmessige hensyn.

Husk bare att ensidig bruk av hvitt får et rom til å virke kaldt og sterilt. Ønsker du å skape trivsel må rommet gjøres mer livlig med bruk av hvitt i kombinasjon med andre farger.

Gult

Gult er en vekker. Den stimulerer oppmerksomheten, gjør deg opplagt og konsentrert. Gult er tankens og det livlige intellektets farge og kan hjelpe oss gjennom krevende hjernearbeid. Fysiologisk er gult den fargen øyet oppfatter lettest. Det utnyttes i alt fra blikkfang i reklame til emballasje og sikkerhetsutstyr.

I nordvendte, solfattige rom vil gult gi et kjærkomment tilskudd av varme og gi et visuelt inntrykk av solstreif.

I klasserom og arbeidsrom brukes fargen ofte, da den gir oss inspirasjon, samtidig som den får oss til å føle oss optimistiske og opplagte. 

Rødt

Rødt stimulerer og aktiviserer. Fargen kan gi et fysisk “kick”: den setter fart på adrenalinet, blodtrykk og blodsukker øker, hjertet slår heftigere, og muskler settes i beredskap. Entusiasme og aktivitet, opphisselse og uro, drama og lidenskap følger med rødt. Fargen er forbundet med dype instinkter og dyriske drifter. En flegmatisk person kan nok trenge å omgi seg med en anelse rødt. Rødt stimulerer kreativiteten. Rød toner kan derfor brukes i hell i kreative miljøer/rom.

I rom som føles kalde: en dempet rødfarge med gult i vil gi det ny varme.

I rom for kommunikasjon: i møterom kan rødt stimulere både appetitt og konversasjon. I restauranter og teatre danner rødt den rette rammen.

I hallen: rødt kan være en god og varm velkomst. Rom en bare passerer, tåler mer intense fargeinntrykk.

Rom malt i fersken virker fysisk varmere, og forskning har vist at mennesker gjerne kler av seg litt mer i et rom som er ferskenfarget. Fargen er myk og varm, og blir ofte oppfattet som feminin. Fersken hører til den orange familien, og er egentlig orange kombinert med rosa. Det sies at man også blir skravlete og sosial av denne fargen.

Blått

Blått assosierer vi med ro og mak, alvor og kjølig distanse. Blått hjelper oss å senke pulsen, og til og med kroppstemperaturen. Blåtonene i fargeskalaen, er ofte de som oppfattes som mest “attraktive”.

Blått er også fargen for meditasjon, filosofi, visdom og en melankolsk sinnsstemning. Blått gjør godt for den som er stresset – og for både rom og temperamenter som trenger å svales ned. Blått bør imidlertid ikke brukes i områder hvor man ønsker å stimulere arbeidslyst og effektivitet.

I varme, sørvendte rom: trenger du svalende luftighet, er blåfargene det rette hjelpemiddelet.

På toalettet og garderoben: blått assosieres med vann. Også her kjennes det riktig med det rene og delikate inntrykket.

De mørkere tonene av blått assosieres med autoritet, intelligens, lojalitet, styrke, konservativ, troverdig, kald, og for noen også deprimerende. De lysere tonene på sin side, kan oppfattes som kjølig, avslappende, kjærlighet og vennskap. Menn foretrekker ofte de mørkere tonene, mens kvinner vil ha de lyse.

Grønt

Grønt er harmonisk. Fargen påvirker verken i aktiv eller passiv retning, men oppleves som behagelig nøytral. Kanskje reagerer vi slik fordi grønt er naturens farge fremfor noen? Fargen gjør oss mentalt avbalanserte og i stand til å arbeide presist og målbevisst.

I arbeidsrom: grønt skal være godt for konsentrasjonen. Vi kan arbeide lenger i et grønt rom enn i et rødt. Det utnyttes ofte i lesesaler – dessuten i sykehus der kirurgenes kitler er grønne og gir hvile for øyet.

I byboliger: savner du natur, bringer grønt med seg en frisk følelse av levende omgivelser. Grønt virker i seg selv verken varmt eller kaldt. Fargen kan bli kjølig med innslag av blått og varmes med gult

Taket

Taket bør være mørkere enn gulvet eller omvendt. Et mørkt tak trykker ikke nødvendigvis taket ned mot gulvet, det kan også løfte det. Har du god takhøyde, kan hele rommet males i samme farge, inkludert tak og gulv. Da virker rommet som en boks, det gir en “fengslende virkning”.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Arbeidsmiljøet

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Krav til arbeidslokaleArbeidstemperatur (riktig innetemperatur) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Arbeidsmiljø
  • Miljøpsykologi
  • Bedriften som et teater
  • Krav til arbeidslokale
  • Fargevalg for arbeidslokaler og servicemiljø
  • Arbeidstemperatur (riktig innetemperatur)
  • Klima og ventilasjon (luftkvalitet)
  • Belysning av servicemiljø og arbeidslokaler
  • Støy i service- og arbeidsmiljø
  • Musikk og duft i service – og arbeidsmiljø
  • Arbeidsutstyr
  • Arbeid ved dataskjerm
  • Arbeidsstilling
  • Kjemikalier på arbeidsplassen
  • Forurensning
  • Personalrom (spiserom, garderober og vaskerom)
  • Brann- og eksplosjonsvern
  • Rømningsveier
  • Du leser nå artikkelserien: Servicescape

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Støy i service- og arbeidsmiljøBelysning av servicemiljø og arbeidslokaler >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Servicescape – bedriftens fysiske omgivelser
  • Servicescape design, typer og roller
  • Miljøpsykologi
  • Servicescape modellen
  • Den utvidede servicescape modellen
  • Beliggenhet (location, location, location)
  • Krav til arbeidslokale
  • Arbeidstemperatur (riktig innetemperatur)
  • Klima og ventilasjon (luftkvalitet)
  • Støy i service- og arbeidsmiljø
  • Fargevalg for arbeidslokaler og servicemiljø
  • Belysning av servicemiljø og arbeidslokaler
  • Musikk og duft i service – og arbeidsmiljø
  • Møte og scenen (bordplassering m.m.)
  • Skilting og uniformering av lokale
  • Uniform og kleskode
  • Arbeidsutstyr
  • Arbeid ved dataskjerm
  • Arbeidsstilling
  • Personalrom (spiserom, garderober og vaskerom)