Domene og webhotell fra OnNet.no

Fargevalget for servicemiljøet og arbeidslokalene påvirker kundene og de ansattes trivsel og effektivitet i stor grad. Samtidig som veloverveid fargebruk kan sette kundene og de ansatte i ulike sinnsstemninger og påvirker deres oppfattelsen av servicemiljøet og arbeidsplassen i stor grad. Forutsatt at virksomhetens øvrige virkemiddelbruk bygger opp under å skape denne oppfattelsen. Fargevalgene må her ses i lys av bedriftens visuelle profil, brukernes forventninger og ønsket atmosfære. Fargevalgene må også ses i sammenheng med valg av belysning, da fargegjengivelsen påvirkes i stor grad av belysningen.

Innholdsfortegnelse

Fargebruk

Ulike farger har ulik påvirkningskraft på hjernen vår. Forstår vi fargenes påvirkningskraft kan vi bruke dem som medisin mot både fysiske og psykiske problemer på arbeidsplassen og servicemiljøet.

Mørke store flater

Unngå å bruke mørke farger på store overflater i små rom, da dette gjør at rommet virker mindre enn hva det egentlig er. Samtidig som det skaper en mørk og dyster stemning blant de ansatte og besøkende.

Hvitt

Hvitt er en ren og steril farge som tradisjonelt har vært brukt på sykehus og andre steder hvor man ønsker å gi inntrykk av å være rene og sterile steder. Hvit er også en nøytral farge og brukes derfor ofte i kontormiljøer av praktiske – ikke trivselsmessige hensyn.

Husk bare att ensidig bruk av hvitt får et rom til å virke kaldt og sterilt. Ønsker du å skape trivsel må rommet gjøres mer livlig med bruk av hvitt i kombinasjon med andre farger.

Gult

Gult er en vekker. Den stimulerer oppmerksomheten, gjør deg opplagt og konsentrert. Gult er tankens og det livlige intellektets farge og kan hjelpe oss gjennom krevende hjernearbeid. Fysiologisk er gult den fargen øyet oppfatter lettest. Det utnyttes i alt fra blikkfang i reklame til emballasje og sikkerhetsutstyr.

I nordvendte, solfattige rom vil gult gi et kjærkomment tilskudd av varme og gi et visuelt inntrykk av solstreif.

I klasserom og arbeidsrom brukes fargen ofte, da den gir oss inspirasjon, samtidig som den får oss til å føle oss optimistiske og opplagte. 

Rødt

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.