agenturer.no

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 3 av 7 artikler om Avslutningsteknikker

erfaringsgrunnlagTa for gitt, er som det går frem av navnet, en metode hvor selgeren tar beslutningen for kunden.

Selgeren tar det for gitt at KUNDEN ALLEREDE HAR BESTEMT SEG for å kjøpe, og tar derfor beslutningen på vegne av kunden ved f.eks. å si:

  • Men da, er vi vel enige….
  • Hvis vi kan oppsummere …
  • Ja, da gjenstår det bare…..
  • Jeg har tatt med de nødvendige papirene…
  • Ønsker du at vi skal ordne betalingen over post- eller bankgiro ?
  • Hvem skal vi levere varene til, og er det tids nokk å få dem før kl. 15.00 imorgen ?

Metoden kan være effektiv hvis vi allerede har fått sterke kjøpssignaler fra kunden, ellers ikke. 

Teknikken har som mål å flytte prospektets fokus fra avgjørelsen i form av ja og nei, over til eierskap og fornøyelsen rund produktet eller tjenesten. Teknikken hjelper selgeren i å styre salgsprosessen mot en rask salgsbeslutning. Skal teknikken virke må den benyttes når prospektet er “varmt”, altså i salgsprosessens hete når prospektet er innstilt på å
ta en avgjørelse.

Annonse

Avleder

Ofte bruker vi en “avleder” i forbindelse med ta for gitt metoden, dette for å kunne redde eventuelle situasjonen hvis kunden kommer med avslag. “Avleder” er med andre ord en “sikkerhetsventil” vi benytter oss av for å unngå avslag, hvis kunden ikke skulle være enig i beslutningen vi har tatt for han eller henne.

Under følger ett eksempel:

Først kommer avslutningen, deretter trekker selgeren pusten samtidig som han leser kundens ansiktsuttrykk og kroppsspråk, ser han at kunden reagerer negativ kommer avlederen. Reagerer ikke kunden negativt avsluttes salget.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn
Annonse

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Avslutningsteknikker

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Del-beslutning (Commitment) i salgAlternativmetoden (avslutningteknikk – salg) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Avslutningsteknikker i salg
  • Del-beslutning (Commitment) i salg
  • Ta for gitt – metoden (avslutningteknikk – salg)
  • Alternativmetoden (avslutningteknikk – salg)
  • Dobbelt så mange (avslutningteknikk – salg)
  • Vanskelighetsmetoden (avslutningteknikk – salg)
  • Direkte forslag (avslutningteknikk – salg)