agenturer.no

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er den norske betegnelsen på “content marketing“. Ett kommunikasjonvirkemiddel alle virksomheter har til rådighet for å markedsføre sitt eget verditilbud og løse definerte kommunikasjonsoppgaver.

Innholdsmarkedsføring er en forlengelse av tradisjonell markedsføring og en naturlig konsekvens av at alle nå kan kommunisere med alle som et resultat av fremveksten av de nye digitale teknologiene og sosiale medier etter 2004. En utvikling som har gjort at reklamekanalene ikke lenger er forbeholdt de store media virksomhetene med store reklamebudsjett, men er noe alle kan ta grep om selv.


Definisjon innholdsmarkedsføring:

“Innholdsmarkedsføring er en strategisk markedsføringsmetode som skal skape og distribuere attraktivt medieinnhold som når ut til og engasjerer en definert målgruppe i den hensikt å utvikle varige relasjoner som er verdifulle for begge partner”

Dette kan illustreres slik:

innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring handler om å skape, formidle og bruke digitalt medieinnhold og utnytte digitaliseringens muligheter i markedsføringen for å skape konkurransefortrinn og bygge varige relasjoner. Vi kan si at innholdsmarkedsføring er en form for markedsføring hvor vi i stedet for å fokusere på salg, legger vekten på å skape relevant og
verdifullt innhold for å tiltrekke oss kunder, engasjere og skape varige og gunstige relasjoner til en definert målgruppe.

La oss se litt nærmere på nøkkelbegrepene i definisjonen for å synliggjøre hva vi legger i disse begrepene.

En strategisk markedsføringsmetode

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg