Målgruppe for merkevarebyggingen

Målgruppe for merkevarebyggingen

Planleggingen av merkevarebyggingen må starte med at målgruppen for merkevarebyggingen blir definert. Vet vi ikke hvem vi ønsker å nå med vår merkevarestrategi og merkevarebygging virkemidler er det også umulig å oppnå suksess med merkevarebyggingen. Vi må derfor starte merkebyggingen med å besvare følgende banale spørsmål:

Hvem utvikles merkevaren for?

De fleste vil umiddelbart svare: “Virksomhetens kunder“. Dette er riktig. Dette er normalt den viktigste målgruppen for merkevarebyggingen, da merkevarebyggingen stort sett går ut på å plassere et merke på en ønsket plass i målgruppens bevissthet som gjør at kundene alltid vil huske på virksomheten når de kommer i en beslutningssituasjon som virksomhetens verditilbud kan løse. Denne ønskede plassen må være viktig for kunden slik at den skiller virksomheten ut på en viktig måte i forhold til sine kunder når kjøpsbeslutningen skal tas.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander

Kjetil Sander

Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.