Domene og webhotell fra OnNet.no

Prisprofil: Høypris eller lavpris profil?

Hvilken prisprofil skal virksomheten satse på å føre;

  • Høypris profil
  • Nøytralpris profil
  • Lavprisprofil

Selv om det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet har allikevel folk flest den oppfatningen at det er en slik sammenheng. Her gjelder følgende tommelfingerregel:

“Jo høyere kvalitet (psykisk-, sosial- og funksjonell) kunden opplever produktet/tjenesten har, jo høyere pris er de også villig til å betale”.

Dette viser all forskning og erfaring på området. Prisen er dessuten et av de sterkeste virksomheten kan bruke for å differensiere (skille) seg ut fra konkurrentene på.

Høypris vs lavpris profil

En høypris profil signaliserer psykologisk sett en høy kvalitet og sosial status, mens en lavpris profil signaliserer det motsatte. En høy-pris profil kalles også å ta en premium pris.

Høy pris vs. lavpris

Høypris profil

Høypris profil: For å kunne føre en premium pris må det være noe ved verditilbudet som forsvarer at selgeren kan ta denne høyere prisen. Normalt er det ikke kostnadene som er knyttet av å levere et produkt eller tjeneste av en høyere kvalitet som forsvarer en premium høypris profil, men ulike meta-verdier som er lagt til produktet eller tjenesten gjennom merkevarebygging og som utgjør det vi kaller meta-produktet. Dvs. følte fordeler og kundeverdier vi ikke kan se eller ta på. En høy-pris profil krever også et design som skiller merket ut fra andre sammenlignbare merker og en totalopplevelse som føles bedre for kunden enn det andre merker kan gi. Produktutvikling og tjenestedesign er derfor to andre nøkkelord for dem som ønsker å føre en høy-pris profil, også kalt ta en premium pris.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss