Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 13 av 26 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


verdikjede-personal

Internett har vist seg i de senere år å være den mest effektive rekruttering kanalen i Norge. Noe som skyldes at potensielle arbeidssøkere raskt og enkelt kan søke seg gjennom tusenvis av stilling ledig annonser og finne frem til de stillingene som er aktuelle for dem.

Før noen søker en stilling, besøker de gjerne bedriftens nettsider for å skaffe seg et førsteinntrykk av bedriften. Er dette et sted de ønsker å jobbe? Ikke glem dette.

Har du behov for flere medarbeidere, bør nettsidene utformes med tanke på potensielle jobbsøkere. Still deg selv følgende spørsmål i denne sammenheng:

– Hvordan ønsker bedriften å presentere seg ovenfor potensielle jobbsøkere og hvilken informasjon er potensielle jobbsøkere ute etter når de besøker bedriftens nettsider i forbindelse med en stilling ledig annonse?

Inntrykket de sitter igjen med etter dette besøket vil i mange tilfeller være avgjørende for om de søker på din ledige stilling.

Stadig flere organisasjoner velger å inkludere et rekrutteringssenter i sine nettsider, hvor de legger ut alle ledige stillinger i organisasjonen, sammen med et skjema potensielle jobbsøkere kan fylle ut for å søke på stillingen online over Internett.

Med rekrutteringssenter menes:

– En database som inneholder alle ledige stillinger i bedriften, kjeden eller konsernet, med detaljinformasjon om hver enkelt stilling, og hvor brukerne kan søke etter de stillingene som passer dem. F.eks. etter stillingstype, geografisk beliggenhet, arbeidstid, arbeidsform eller lignende parametere.

Utvikler bedriften et eget rekrutterings senter kan også tilsetningprosessen forenkles i mange tilfeller gjennom nettsidene.

For å få en grovsiling av aktuelle kandidater kan man f.eks. utvikle ulike former for predefinerte spørreskjemaer som man ber jobbsøkerne fylle ut. Dette kan være alt fra utfylling av CV (avdekking av formelle kvalifikasjoner) til mer personlige opplysninger som skal avdekke psykografiske eller sosiografiske variabler (avdekking av personlige egenskaper) ved søkerne.

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølgingNettstedets verdiaktiviteter : Opplæring >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Eget nettsted: Før du starter utviklingen
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!