agenturer.no

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 13 av 14 artikler om Visuell profil

Bildekor

Annonse

Gratis mobil reklameplakat

Mange glemmer at bilen er et av de rimeligste og viktigste reklame mediene en virksomhet har, og at reklameplassen allerede er betalt!

Van Riel (1995: 72) sier at ett av selskapets kjøretøy alene kan gi 7,9 millioner visuelle inntrykk årlig. Om dette også gjelder Norge skal vi ikke ta opp, men dette indikerer allikevel at et stort antall personer vil se denne firmabilen i løpet av et år og at det derfor vil være direkte galskap å ikke utnytte denne gratis reklameplassen på en positiv og identitetskapende måte.

 

Bildekor er en en gratis reklameplass som det er viktig å utnytte på riktig måte når virksomhetens visuelle profil skal utvikles. Laste-, distribusjons- og varebiler som kjører hele dagen i trafikken er i praksis store mobile reklameplakater som det gjelder å utnytte på riktig måte for å skape en enhetlig visuell profil.

Bildekor er i denne sammenheng:

uniformering av firmaets biler på en identitetskapende måte.

Firma logo og annen dekor kan brukes på kjøretøye for å øke synligheten. Bildekor på lastebiler, varebiler, kassebiler og andre nyttekjøretøyer er en meget god måte å heve merkevarebevisstheten til kundene på.

Bildekor begynte med helt enkle logoer, men har utviklet seg til at hele bilen dekoreres med oppmerksomhetsfangende motiver.

Trenden innen bildekor har tidligere vært at denne har vært permanent, men i dag er trenden at kjøretøyene benyttes for å eksponere produktlanseringer, kampanjer og lignende. Spesielt gjelder dette større kjøretøyer som fungerer som mobile-reklameplakater i trafikken.

En kostnadseffektiv mediekanal

Bildekor er kanskje den mest kostnadseffektive mediekanal en virksomhet kan benytte, da den eneste kostnaden virksomheten får er trykkingen av bildekoren og eventuelt lakkering av bilene. Dette er imidlertid små kostnader i forhold til effekten dette kan gi hvis reklameplassen utnyttes riktig.

Annonse

Bildekor på lastebiler

Selv om personbiler og varebiler har godt med reklameplass for profilering, så er det naturligvis mer plass å boltre seg på lastebiler. Du har helt sikkert sett en del lastebiler allerede som kjører rundt som store reklameplakater. Bedrifter som har egne lastebiler for levering av varer og frakt bør helt klart utnytte de store «veggene» på lastebilene og klistre opp bilreklame. Det samme gjelder dersom man har eksterne bedrifter til å levere varene for seg – kan man da lage en avtale med bedriften om at de skal påføre bildekor på sine lastebiler for å fremheve dine produkter? Lastebiler som kjører Norge på langs eller leverer varer i sentrum av store byer kan potensielt nå frem til svært mange nye kunder.

Bilbruk

Virksomhetens valg av bilmerke, bilmodell og dekor er alle forhold som er med på å påvirke kundenes og omgivelsenes inntrykk av virksomheten og er dermed alle med på å skape virksomhetens identitet. Dette er det viktig å huske på, da bilen selgeren, servicemedarbeideren, budbilen e.l. kom med utgjør førsteinntrykket kunden får av virksomheten – lenge før de har rukket å hilse på sjåføren. I tillegg er de reklameplakater som kjører rundt i nærmiljøet og signaliserer hva virksomheten er og hva den står for.

Annonse

Bildekor og bilbruk i stilmanualen

Når stilmanualen skal utarbeides er det viktig at man definerer bruken av bildekor og skiller mellom bildektor på selgerne og administrativt personells personbiler og virksomhetens distribusjons-, vare- og lastebiler.

Foruten detaljerte retningslinjer for bildektoren bør stilmanualen inneholde retningslinjer for valg og bruk av person-, vare- og lastebiler.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn
Annonse


Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Visuell profil

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Skilting og uniformering av lokaleneUniform og kleskode >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Visuell profil
  • Hvorfor ha en visuell profil?
  • Utviklingen av visuell profil
  • Symboler i markedsføring og ledelse
  • Stilmanual
  • Farge og fargelære
  • Fargespråket og fargebruk
  • Firmalogo og logo design
  • Mønster og skrifttyper
  • Bilder og fotobank
  • Selskapsmotto slagord/slogan og maskot
  • Skilting og uniformering av lokalene
  • Bildekor og bilbruk
  • Uniform og kleskode