Domene og webhotell fra OnNet.no

I denne artikkelserien lærer du hva en forretningsmodell er, hva som skiller en forretningsmodell fra en forretningside og forretningstrategi, hvilke forretningsmodeller vi kan velge mellom, hvilke fordeler og ulemper har de og hvordan gå frem for å utvikle en forretningsmodell.

forretningsmodell

Hva er en forretningsmodell?

Mens en forretningside forklarer HVA selskapet gjør for å skape kundeverdier, beskriver forretningsmodellen HVORDAN selskapet skaper og tjener penger på disse kundeverdiene gjennom å dekke identifiserte kundebehov

En forretningsmodell beskriver hvordan en organisasjon skaper, leverer og fanger verdi. Den definerer hvilke produkter eller tjenester virksomheten tilbyr, hvem kundene er, hvordan inntektene genereres, og hvilke kostnader som påløper. Forretningsmodeller kan variere betydelig avhengig av bransje, marked og type virksomhet. Forretningsmodellen er en forenkling og konseptualisering av hvordan selskapet fungerer i virkeligheten.

Siden forretningsmodellen definerer måten virksomheten leverer verdi til kundene på, får kundene til å betale for denne verdien, og hvordan virksomheten omdanner disse kundeverdiene og innbetalingene til fortjeneste, reflekterer forretningsmodellen ledelsens hypotese om hva kundene ønsker, hvordan de vil ha det, og hvordan virksomheten kan organisere seg for å imøtekomme disse behovene, få betalt for denne behovstilfredsstillelsen, og skape en fortjeneste ut av denne prosessen.

Definisjon -> Forretningsmodell

Siden verken akademikerne eller praktikerne kan bli enige om hvordan begrepet forretningsmodell skal defineres finnes det i dag flere titalls definisjoner.

Likevel finnes det en generell konsensus om at en forretningsmodell sier noe om hvordan en organisasjon skaper, selger og leverer kundeverdi til kundene sine, inkludert hvordan de opprettholder disse kundeverdiene over tid. Det vil si:

 Hvordan virksomheten dekker behov, skaper, leverer og opprettholder økonomiske verdier i form av kundeverdier på et psykologisk-, sosiologisk- og antropologisk nivå.

En forretningsmodell skal beskrive den logiske begrunnelsen for hvordan en organisasjon skaper, leverer og kaprer kundeverdi (Osterwalder og Pigneur, 2010). Under har jeg laget tre ulike definisjoner av begrepet forretningsmodell:

grunnleggende nivå defineres en forretningsmodell for å være:

En forretningsmodell beskriver selskapets operasjoner, innbefattet alle dets deler, funksjoner og prosesser, som resulterer i inntekter og kostnader for selskapet og verdi på et psykologisk-, sosiologisk- og antropologisk nivå for kunden. Dette overordnede målet er å beskrive hvordan selskapet skal tjene penger og hvordan inntektsstrømmen skal opprettholde over tid.

På et operasjonelt nivå er en forretningsmodell:

“En forretningsmodell er et system av sammenkoblede og gjensidig avhengige aktiviteter som bestemmer hvordan selskapet “gjør forretning” med sine kunder, partnere og leverandører” (Amit og Zott, 2012:42).

Aktivitetene i forretningsmodellen anses normalt som kjerneaktiviteter i en større verdikjede. I den operasjonelle definisjonen legger jeg derfor vekt på at forretningsmodellen er en samling av spesifikke aktiviteter – et aktivitetssystem – som utføres for å tilfredsstille ett eller flere identifisert behov i markedet. Kundebehovene tilfredsstilles gjennom å utvikle viktige kundeverdier i kundens øyne. Videre legger definisjonen vekt på å spesifisere hvilke parter som utfører hvilken aktivitet, og hvordan disse aktivitetene eller prosessene er linket sammen til en helhet.

På et overordnet strategisk nivå er en forretningsmodell:

En forretningsmodell uttrykker selskapets logikk for å tjene penger. Den er en beskrivelse av kundeverdiene et selskap tilbyr ett eller flere kundesegment for å tilfredsstille identifiserte kundebehov, og den arkitekturen og de nettverkspartnerne som er nødvendig for å skape, markedsføre og levere de lovede kundeverdien på en lønnsom og bærekraftig måte.

En forretningsmodell må ha en “misjon” (“mission statment”)

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss