Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 8 av 35 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted

Definer målgruppen til nettstedet

For å kunne lage et suksessfullt nettsted må du vite hvem som er målgruppen til nettstedet. Målgruppen må defineres samtidig som du velger nettstedets målsetning.

Har du det ikke klart for deg hvem som er målgruppen til nettstedet er det også umulig å lage et nettsted som dekker målgruppens behov, krav og forventninger. I tillegg er det også umulig å kommunisere med de eksisterende og potensielle kundene på en salgsfremmende måte. Av den grunn må vi alltid definere målgruppen, samtidig som vi definerer hvilke mål du skal nå.

Selv om et nettsted normalt vil ha flere målgrupper er det viktig at du:

  1. Definerer alle målgruppene.
  2. Setter opp klare mål for hva du skal oppnå ovenfor hver av disse målgruppene.

Start med å definer:

  • Primærmålgruppen: – Nettstedets viktigste målgruppe.
  • Sekundærmålgruppen: – Andre du ønsker å nå, men som ikke er prioriterte personer.

styre

Hva må du vite om målgruppen?

For å kunne snakke direkte til målgruppen på en måte de forstår, kjenner seg igjen i og tror på, må du kjenne dem. I praksis betyr dette at jo mer du vet om målgruppens behov, problemer, følelser, verdigrunnlag og liv, jo enklere er det også å lage et budskap de kjenner seg igjen i og som oppnå de ønskede kommunikasjonseffektene.

Ikke velg en for bred målgruppe

Feilen mange gjør er å velge en for bred målgruppe, f.eks. alle kvinner mellom 25 og 40 år. Denne målgruppen er en svært lite homogen målgruppe. Å tro at alle kvinner i denne aldersgruppen er like på mange måter og at alle interesserer seg for det samme er å tro på julenissen. 

Selv om alle kvinner i aldersgruppen 25-40 år er virksomhetens målgruppe for ett bestemt produkt er det umulig å lage reklame eller annen markedskommunikasjon som vil interessere alle i denne målgruppen. Velges en så bred målgruppe er det få felles kjennetegn mellom medlemmene i målgruppen. Noe som gjør at vi normalt ender opp med ett budskap som ikke får oppmerksomhet hos noen av dem. Dette fordi det ikke engasjerer noen nok til at de reagerer på budskapet.

En bedre strategi er å satse på en mindre målgruppe, f.eks. alle kvinner i alderen 25-40 som er barneløse, har minst høyskoleutdannelse og som liker å reise på ferie til syden. En slik målgruppe er mer homogen. Ved å skreddersy budskapet til nettopp disse kvinnene og glemme alle andre har vi større mulighet til å klare å fange opp deres selektive oppmerksomhet og interesse ved å snakke direkte til dem og ingen andre.

Lag personas

Et effektivt virkemiddel i denne sammenheng er å lage en eller flere personas som beskriver personligheten til våre målgrupper.

En personas er en semi-fiktiv person som representerer den typiske kunden. En personas beskriver hvordan den typiske kunden ser ut, og forteller kort sagt hvilke behov, krav, forventninger, atferd og demografiske kjennetegn denne personligheten har. Disse profilene bør også fortelle hvilke sosiale kanaler og medier de bruker slik at vet hvordan vi kan treffe dem. Samt hvilken kjøpsprosess de benytter seg av.

Her kan vi lære mye ved å studere hva andre nettsteder gjør. Hvem tror du er primærmålgruppen til norske casino? Ved å studere sidens innhold er det nærliggende å tro at siden henvender seg til norske menn som ønsker å teste ut ett eller flere casinospill, og som er:

  • Amatører (ikke profesjonelle casino spillere)
  • Spillere som ennå ikke har funnet seg sitt favoritt casino på nettet. 

Passiv målgruppe segmentering

Når vi snakker om nettstedets målgruppe må vi være klar over at dette alltid vil være en passiv målgruppe segmentering. Det vil si at vi utformer nettstedet med det mål å bli funnet, foretrukket og forstått av den målgruppen vi ønsker å henvende oss til. Det er med andre ord ikke vi som velger målgruppen, men målgruppen som velger oss fordi de finner våre kundeverdier mer interessant enn våre konkurrenters kundeverdier.

For nærmere informasjon om hvordan du bør gå frem for å velge målgruppen for ditt nettsted viser vi til vår artikkelserie om målgruppen, hvor vi går igjennom hele prosessen fra A til Å.

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Nettstedets mulige bruksområderNettstedets målsetting >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Nettside og nettsted
  • Domene
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Nettsted plan (mål, strategi og tiltak)
  • Nettstedets mulige bruksområder
  • Nettstedets målgruppe
  • Nettstedets målsetting
  • Nettstedstrategi
  • Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets teknisk plattformstrategi
  • Nettstedets utformingstrategi
  • Brukeropplevelse (UX – Design)
  • Brukergrensesnittdesign (UI – design) og brukervennlighet (usability)
  • Morville – modellen (påvirkningforhold i brukeropplevelse)
  • Gestalt teoriene
  • Nettsidens struktur
  • Responsiv design
  • Nettsidens navigasjonsmeny
  • Prototype
  • Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm
  • Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner
  • Farge og fargelære
  • Fargespråket og fargebruk
  • Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)
  • Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Angrepsvinkel for budskapet
  • Overskriften er halve jobben!
  • Brødteksten
  • Nettstedet må integreres med sosiale medier
  • Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.