Digital markedsføring

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Hvorfor deler vi budskap med andre?

Folk deler budskap de kommer over fordi delingen tilfredsstiller ulike behov vi har. Av den grunn bør vi starte planleggingen av den virale kampanjen med å skaffe oss oversikt over

The Social Technographics Profile

En modell for å kartlegge hvilke typer brukere av sosiale medier som er virksomhetens primære målgruppe.

FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori

Denne teorien går ut på at folk kommuniserer med hverandre fordi de motiveres til å uttrykke én, to eller alle tre av våre interpersonelle behov.

Opinionsleder

En kunnskapsrik person i andres øyne som gir råd og informasjon om et spesielt produkt, tjeneste, løsning eller system gjennom personlig, uformell produktrelatert kommunikasjon, også kalt ”word-of-mouth” eller vareprat

Podcast

Podkasting er en måte å publisere lyd- eller videoopptak på Internett som kan abonneres på ved hjelp av RSS.

Forum

Et forum er en møteplass på Internett i form av ett nettsted, hvor brukerne kan diskutere noe med hverandre.

Microblogg

Mikroblogger er tjenester som Twitter og Instagram, hvor du kan dele korte tekstoppdateringer og bilder. Facebookstatusen er også en mikroblogg.

Dilemmaer i sosiale medier

et valg mellom to muligheter som begge vil medføre et uønsket resultat eller ønskede resultater som helt eller delvis utelukker hverandre gjensidig

Delinger dekker behovet for nyheter og sladder

En av de viktigste drivkreftene for vår utstrakte bruk av sosiale medier er vårt behov for nyheter og sladder.

Delinger kan dekke sosiale behov

Vårt behov for sosial kontakt med andre og sosial tilhørighet med de vi ønsker å identifisere oss med (referansegrupper) er et av menneskets mest grunnleggende behov og drivkrefter.

Delinger kan dekke fysiologiske- og trygghetsbehov

En gjennomgang av hvordan vi deler budskap for å dekke våre fysiologiske- og trygghetsbehov i Maslows behovshiearki.

E-postmarkedsføringen må integreres som en del av markedsføringsprogrammet

E-postmarkedsføringen må ses på som en del av virksomhetens markedsføringprogram og integreres med dette programmet og de systemene dette programmet bruker.

E-postmarkedsføring (e-marketing)

En gjennomgang av hva epostmarkedsføring er og hvordan du bruker denne form for markedsføring for å få suksess.

Hvordan utforme nyhetsbrevet?

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan du skal utforme dine nyhetsbrev, og komme med noen praktiske råd og erfaringer som har vist seg virkningsfulle.

Planleggingsmodell for e-postmarkedsføring

Utgangspunktet er virksomhetens markeds- og kommunikasjonsplan, da målet med satsningen er å nå definerte markedsmål og/eller løse kommunikasjonsoppgaver med høyest mulig ROI

Hva bør et redaksjonelt uavhengig nyhetsbrev inneholde?

Erfaring viser at disse innholdselementene slår godt an i de redaksjonelt uavhengige nyhetsbrevene.

Hva bør et kundeorientert nyhetsbrev inneholde?

Råd og tips om hva du bør ha med i et kundeorientert nyhetsbrev for å få suksess med dine utsendelser.

Hvilke typer e-postkampanjer og nyhetsbrev finnes?

De finnes to hovedtyper nyhetsbrev: Kundeorienterte og redaksjonelt uavhengige nyhetsbrev. Her ser jeg nærmere på forskjellen mellom dem.

Autentisering og identifisering av epost og avsenderen

Hvordan autentiserer og identifiserer mailserverne eposten du sender, og hva må du huske på for å ikke bli blokkert av deres anti-spamfilter?

Emne feltet er halve jobben i et nyhetsbrev

Råd og tips om hvordan du bør formulere emne feltet i nyhetsbrevet for å oppnå høyest mulig "open rate".

Hvor mange åpner e-posten (open rate) og hvor mange vil kjøpe...

Open rate er en angivelse av hvor mange prosent av de utsendte e-postene som er blitt åpnet av mottakerne.

Hvorfor e-postmarkedsføring?

Det finnes mange gode grunner for hvorfor du bør skaffe deg en profesjonell løsning for masseutsendelse av e-post og nyhetsbrev.

Målsetning: -Hva er det du ønsker å oppnå med e-postmarkedsføringen?

Hvilke mål er det epostmarkedsføring programmet skal nå? Løse kommunikasjonsoppgaver, nå markedsmål eller hva?

Hvilken informasjon bør en epostliste inneholde?

Jo, mer du vet om en kunde, jo enklere er det å skreddersy en epostkampanje til mottakerens behov og forventninger

Autoresponers og autopilot funksjoner i e-postmarkedsføring

En gjennomgang av hvordan du kan få ditt e-postmarkedsføringprogram til å gå omtrent på autopilot hvor du ikke trenger å gjøre noe

På/avmeldingsskjema i nettsidene dine

Sett inn et påmeldingskjema til ditt nyhetsbrev i nettsidene dine. Her finner du rådene du trenger i denne sammenheng.

Hvem skal skrive nyhetbrevene?

Planlegger du å starte et nyhetbrev, er det ikke bare de økonomiske og strategiske ressursene og situasjonen du må tenke på. Like viktig er å tenke på hvem som skal skrive dem.

Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan

For at den sosiale markedsføringen skal bygge opp under virksomhetens eksisterende visuelle profil og markedsføring, må denne strategien ta utgangspunkt i virksomhetens overordnede markedsstrategi.

Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål

Når situasjonsanalysen er gjennomført er neste oppgave å sette opp et definert mål for den virale strategien og kampanjen

Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)

Med publiseringsplan menes en plan som angir hva, hvorfor, når og hvor noe skal publiseres ovenfor hvem, med hvilket resultat?

Sosial Media Managment teamet (SMM-teamet)

For å kunne skape troverdighet og seriøsitet fra de som skal styre de sosiale mediene, må virksomheten ha retningslinjer for hvem som har ansvaret for å holde de sosiale medienee oppdatert, når oppdateringene skal skje og hvordan innleggene skal utformes og presenteres.

Bør virksomheten ha en sosial profil?

Svaret er i utgangspunktet JA. Sosiale medier kan brukes på svært mange måter for å løse definerte kommunikasjonsoppgaver.

Sosial markedsføring

Markedsføring gjennom sosiale medier er all form for direkte eller indirekte markedsføring som blir brukt til å bygge bevissthet, gjenkjenning, fremkalling og handling ovenfor en merkevare, bedrifter, produkter eller personer

Gode strategiråd for bruk av sosiale medier

Følg disse rådene når virksomheten skal ta i bruk sosiale medier så unngår du ihvertfall de vanligste fallgruvene

Sosiale medier i krisehåndtering

Sosiale medier har blitt benyttet i en rekke ulike krisesituasjoner, for eksempel i flere jordskjelv, tsunamier, flommer, terrorangrep o.l.

Sosial- og viral markedsplanlegging

Akkurat som hvilken som helst annen markedskommunikasjon, må også virale markedsføringskampanjer utformes nøye og styres aktivt for å bli vellykket

Bruk av sosiale medier i rekrutteringen

En gjennomgang av hvordan du bør bruke sosiale medier i forbindelse med rekruttering av den rette kandidaten til en stilling.

Sosiale medier har 5 formål for en virksomhet

I denne artikkelen ser vi på fem essensielle formål sosiale medier kan ha for en virksomhet:

Kommersiell strategi

Den kommersielle strategien skal angi hvordan virksomheten skal bruke nettbutikken som en del av sin helhetlige markedsføring og hvordan selve nettbutikken skal markedsføres for å nå nettbutikkens mål.

Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?

Hvordan betalingen skjer når kunden velger kortbetaling som betalingsform kan forenklet visualiseres og forklares slik:

Viral markedsføring

Viral markedsføring er konsepter og budskap av en slik karakter at det "kopierer og sprer seg selv.

Benytt profesjonell programvare for e-postmarkedsføring

Hvilke konkrete krav du bør stille til e-postmarkedsføring løsningen er avhengig av hvordan du selv har tenkt å benytte dette markedsføring verktøyet.

De sosiale mediene skaper vår identitet

En av de viktigste årsakene til at de sosiale mediene er blitt så populære er at de gir folk en anledning til å fortelle hvem de er, hva de står for og hva de mener og saker og ting.

Belønn og oppfordr til deling

Det er imidlertid ikke nok å gjøre det så enkelt som mulig å dele budskapet. Du bør også oppfordre leserne til å dele budskapet....

Gjør det enkelt å dele

Den vanligste feilen folk gjør når de skal lage en viral kampanje er at de glemmer å gjøre det enkelt for leserne å dele budskapet.

Avsenderens betydning for delingsfrekvensen

Jo større tillit leseren har til avsenderen av budskapet, jo større er også sjansene for at meldingen blir delt.

Delinger dekker vårt behov for lett underholdning

Vi logger oss på Facebook og andre sosiale medier når vi ønsker å rømme bort fra hverdagens stress, krav, forpliktelser, forventninger, kjas og mas.

Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt

Sensasjoner og katastrofer som appellerer til følelsene vekker glede eller sorg, avsky eller medfølelse, påvirker og interesserer oss i langt større grad enn hendelser som mangler disse elementene.

Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering

En gjennomgang av hvordan vi får dekt vårt statusbehov og behov for selvrealisering gjennom å dele innhold i sosiale medier.

Positive og negative sider ved viral markedsføring

Virale tilnærminger anses å ha mange fordeler i forhold til mer tradisjonelle massemedier. For det første er det ofte mer kostnadseffektivt enn andre former for markedsføring

Den virale spredningsprosessen

Den virale spredningsprosessen viser hvordan et budskap kan bli spredd i en befolkning hvis befolkningen mener budskapet bør deles med andre

Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll

Styring og kontroll går ut på å utvikle rutiner som måler om målet ble nådd, avdekker årsaken til avviket og evaluerer det for å lære av resultatene.

Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering

Rammeverkets siste fase inkluderer testing og “seeding” (såing) av den virale markedsføringskampanjen.

Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy

Et effektivt viralt budskap skal trenge igjennom rot og forbrukerlikegyldighet, og å oppmuntre til ytterligere videresending av budskapet.

Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe

Målgruppen er naturlig nok målgruppen som er definert som virksomhetens målgruppe i markedplanen.

Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse

Viral markedsføring bør alltid starte med en grundig situasjonsanalyse av aktørene og samhørighetsforholdene mellom dem i markedssystemet.

Er det en plass for ”push-annonser” (visningsbaserte annonser)?

Den smarte nettannonsør ekskluderer derfor ikke bannerannonser fra mediemiksen helt og holdent, men reserverer denne kanalen for de rene push-budskapene

Bannerblindhet

Et «mentalt filtrerer» som gjør at vi rett og slett filtrerer alle bannerannonser utbevisst ut når vi besøker en side.

Relevansmarkedsføring (etterspørselsmarkedsføring)

Det motsatte av «interruption marketing» er relevansmarkedsføring, også kalt ettersmpørselsmarkedsføring.

Visningsbaserte annonser (”push-annonser”)

Visningsbaserte annonser er – i likhet med tradisjonelle annonser i trykte medier – det som på engelsk kalles «interruption marketing» basert på en «push-strategi»

Bannerannonser

En bannerannonse er en annonse på en nettside, normalt med samme bredde som hovedartikkelen eller sidebaren, men dette er ikke noe krav. Bannerannonsene finnes i alle størrelser.

Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?

En gyllen regel er at man må få trafikk fra flere steder på nettet, og ikke legge alle eggene i samme kurv. I tillegg gjelder 5 prinsipper:

Nettbutikkens sikkerhet

Nettbutikkens sikkerhet er viktig for at kundene skal få tillit til nettbutikken og tørre å bestille fra den.

Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?

Like viktig som å skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig er det at virksomheten klarer å holde på sine eksisterende og få dem til å gjøre sine tilleggs-, mer- og gjenkjøp hos virksomheten

Mobil e-handel

På denne siden har jeg samlet noen gode råd for mobil e-handel du bør tenke på når du skal legge virksomhetens mobile e-handelstrategi.

Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?

Høyest mulig kundetilfredshet er et viktig mål for de fleste virksomheter, da kundetilfredshet anses som nøkkelen til kundelojalitet og lønnsom drift.

Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad...

For at virksomheten skal oppnå vekst trenger de nye kunder eller å få eksisterende kunder til å handle mer. Som regel ønsker virksomheten å oppnå begge deler.

Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?

En nettbutikk kan brukes til å bygge opp under en virksomhets ønskede omdømme og posisjon i kundenes bevissthet på flere måter, avhengig av hva som er virksomhetens omdømme mål og –strategi.

Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?

En gjennomgang av hvordan du kan bruke en nettbutikk til å skape nye kundeverdier på.

Hvordan kan netthandel styrke konkurransekraften?

En gjennomgang av hvordan virksomheten bruker sine ressurser og evner i verdiskapningn og markedsføringen av verditilbudet.

Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?

For at kundene skal velge virksomhetens verditilbud fremfor konkurrentenes må virksomheten ha klare konkurransefortrinn.

Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?

Når du har skaffet deg estimater for forventede kostnader og inntektene kan du enkelt beregne lønnsomheten og foreta ulike former former for kostnads-, inntekts- og dekningspunktanalyser for å skaffe deg en bedre bilde av lønnsomheten til nettbutikken.

Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?

Den eneste måten en virksomhet kan øke sin lønnsomhet på er å enten øke sine inntekter eller redusere sine kostnader.

Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?

Hvis det er mulig å digitalisere hele verditilbudet har virksomheten et ekstremt stort potensielt lønnsomhetspotensial

Styring og kontroll av nettbutikken

Sentralt i styring og kontrollprosessen står måling og evaluering av tre faktorer: Synlighet, trafikk og konverteringsgrad

Implementerinsstrategi for nettbutikken

Strategi som tar for seg hvordan virksomheten ønsker å implementere den nye nettbutikken i virksomhetens eksisterende organisasjon og verdikjede.

Drift og vedlikehold

Hvem skal ha ansvaret for drift og vedlikehold av nettbutikken, og hvordan skal driften og vedlikeholdet skje?

Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken

For å sikre at alle kunder får de bestilte varene i rett kvantum, rett kvalitet, til rett tid, plass og pris, trenger virksomeheten også en kvalitetsikringsystem

Distribusjon (Levering og frakt)

I denne sammenheng er det viktig at hvilke leveringsalternativer, fraktkostnader og leveringstid nettbutikken opererer med i stor grad vil avgjøre kundens valg av nettbutikk.

Logistikk, produksjon, plukking og pakking

Når bestillingen er registrert i alle nødvendige systemer går den til produksjon eller til lagret for plukking og pakking.

Registrering av ordren

Registreringen av ordren og betalingen mot nettbutikkens database skjer automatisk, men ordren blir IKKE videresendt til andre informasjonsystemer.

Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?

Ønsker virksomheten å motta kortbetaling via en norsk eller scandinavisk bank kreves det at virksomheten inngår en ”innløseravtale” med en godkjent innløser som tar...

Betalingsløsning

Jo enklere det er for kunden å betale, jo større er sjansene også for at de vil bestille noe. Det viser all erfaring

Innholdstrategi for nettbutikken

En strategi som forteller hvilket innehold nettbutikken skal ha, og kan deles opp i fire del-strategier som tilsammen utgjør innholdstrategien:

Teknologisk strategi

Den teknologiske strategien tar for seg den teknologiske oppbygningen av nettbutikken og foksuserer på hvordan nettbutikken skal kunne utveksle data med andre informasjonssystemer

Netthandel strategi

Netthandelstrategien er en plan som forteller hvordan målsetningene for nettbutikken skal nås.

Målgruppe

Det første du må bestemme deg for er hva slags nettbutikk du ønsker å lage. Deretter må du ta stilling til hvem som skal være målgruppen for nettbutikken.

Planleggingsmodell for nettbutikken

For å sikre en nettbutikk som bygger opp under virksomhetens forretnings- og markedstrategi bør denne generelle planleggingsmodellen benyttes:

Netthandel strategi/plan

Når du har vurdert virksomhetens rammebetingelser og resultatene fra situasjonsanalysen opp mot hvilken risiko virksomheten er villig til å ta, gjelder det å planlegge...

Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?

Når virksomheten skal vurdere hvilken netthandelløsning de skal gå for må de vurdere hvilken risiko de er villig til å ta i forhold til potensielle effektiviserings- og lønnsomhetsgevinster.

Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse

For å avgjøre dagens situasjon og virksomhetens fremtidsplaner kreves det at vi gjennomfører en situasjonsanalyse.

E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes

Selv om det ikke bør være et spørsmål om virksomheten skal skaffe seg en nettbutikk eller ikke, finnes det allikevel en del strategiske spørsmål vi bør vurdere

Hva koster en nettbutikk?

Å etablere en nettbutikk koster ikke lenger flere hundre tusen kroner. Faktisk kan små- og mellomstore virksomheter idag etablere profesjonelle nettsider med en integrert nettbutikk for under NOK. 10.000.-

Netthandel fakta

De viktigste faktaene og trendene i Bing sin e-handelsrapport som prøver å gi oss innsikt i det voksende e-handelsmarkedet kan oppsummeres slik:

Betalingsalternativer ved e-handel

En gjennomgang av hvilke betalingsløsninger som finnes for nettbutikker, hva som kreves av deg og hvilke kostnader som er knyttet til dette.

Nettbutikkens målsetning

I likhet med alle andre markedsaktiviteter kreves det at du utvikler et mål, men en tilhørende strategi som forteller hvordan virksomheten skal nå dette målet.

Hold epostlistene rene – unngå å bli blokkert p.g.a. høy bounce...

Bounce er epostadresser som ikke eksisterer. Sender du ut for mange slike meldinger kan hele kampanjen bli blokkert.

Unngå «Rapporter som spam» knappen når du sender ut epost

Se opp for "Rapporter som spam" funksjonen/knappen som Gmail og de andre store ISPène tilbyr sine kunder når du sender ut dine nyhetsbrev.

Valg av avsenderadresse for nyhetsbrevet eller epostkampanjen

Hvilken avsenderadresse bør du velge for å være sikker på at epostmeldingen kommer frem og at mottakeren leser meldingen din?

Unngå «fy-ord», JavaScrip, Flash, Video og følg disse reglene for bruk...

Den vaneliste feilen folk gjør er å bruke et registrert “spam” ord i sine nyhetsbrev og epostkampanjer.