Hjem Digital markedsføring

Digital markedsføring

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

To-steg hypotesen

En modell som forklarer hvordan "Word of Mouth (WOM)" oppstår og hvordan et budskap blir spredt gjennom denne prosessen.

Sosiale medier har 5 formål for en virksomhet

I denne artikkelen ser vi på fem essensielle formål sosiale medier kan ha for en virksomhet:

Digital dømmekraft

Handler om å kunne skille sannhet fra løgn på nett, ivareta personvernet, og behandle andre med like stor respekt online som offline.

Tidspunkt: Hvilken dag og klokkeslett lønner det seg å sende ut...

Hvilken dag skal du sende ut dine nyhetsbrev? Hvilken dag har størst sjanse for at mottakere åpner og leser dine nyhetsbrev og kampanjer?

Screening av kandidater (jobbsøkere)

Screening er en metode bedriften kan bruke for å skaffe seg informasjon om jobbsøkeren. Her går vi igjennom hvordan du kan bruke sosiale medier som en del av screening prosessen.

Opinionsleder

En kunnskapsrik person i andres øyne som gir råd og informasjon om et spesielt produkt, tjeneste, løsning eller system gjennom personlig, uformell produktrelatert kommunikasjon, også kalt ”word-of-mouth” eller vareprat

WOM : Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)

Hvordan vareprat sprer informasjon om et nytt produkt eller tjeneste til målgruppen og markedet for øvrig.

Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)

Med publiseringsplan menes en plan som angir hva, hvorfor, når og hvor noe skal publiseres ovenfor hvem, med hvilket resultat?

De sosiale mediene skaper vår identitet

En av de viktigste årsakene til at de sosiale mediene er blitt så populære er at de gir folk en anledning til å fortelle hvem de er, hva de står for og hva de mener og saker og ting.

Design Thinking (Designtenking)

En menneskelig innovasjonsprosess som legger vekt på observasjon, samarbeid, rask læring, visualisering av ideer og rask prototyping, basert på virksomhetens analyser

Viral markedsføring

Viral markedsføring er konsepter og budskap av en slik karakter at det "kopierer og sprer seg selv.

Sosial markedsføring

Markedsføring gjennom sosiale medier er all form for direkte eller indirekte markedsføring som blir brukt til å bygge bevissthet, gjenkjenning, fremkalling og handling ovenfor en merkevare, bedrifter, produkter eller personer

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside synlig i søkemotorene

Hvorfor deler vi budskap med andre?

Folk deler budskap de kommer over fordi delingen tilfredsstiller ulike behov vi har. Av den grunn bør vi starte planleggingen av den virale kampanjen med å skaffe oss oversikt over

Delinger kan dekke sosiale behov

Vårt behov for sosial kontakt med andre og sosial tilhørighet med de vi ønsker å identifisere oss med (referansegrupper) er et av menneskets mest grunnleggende behov og drivkrefter.

Nettside og nettsted

En gjennomgang av hva en nettside og nettsted er og hva som kreves for å få et eget nettsted.

Positive og negative sider ved viral markedsføring

Virale tilnærminger anses å ha mange fordeler i forhold til mer tradisjonelle massemedier. For det første er det ofte mer kostnadseffektivt enn andre former for markedsføring

Søkemotor

Med søkemotor menes nettsteder som benytter en programvare hvor man kan gå inn og søke etter informasjon på andre nettsteder, og få resultatene presentert som en opplisting med klikkbare linker.

Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?

Under har jeg samlet et knippe andre råd og tips om hva du bør tenke på når du skal lage en egen nettbutikk.

Bannerannonser

En bannerannonse er en annonse på en nettside, normalt med samme bredde som hovedartikkelen eller sidebaren, men dette er ikke noe krav. Bannerannonsene finnes i alle størrelser.

Gode strategiråd for bruk av sosiale medier

Følg disse rådene når virksomheten skal ta i bruk sosiale medier så unngår du ihvertfall de vanligste fallgruvene

Influencers og influencer marketing

Influencers De største influencerene i dag blir flydd verden rundt av kjente designere og kan ta flere titalls tusen kroner i betaling for et enkelt...

Innholdsmarkedsføring

En norsk betegnelse for "content marketing", hvor målet er å skape varige relasjoner med en målgruppe gjennom å gi dem verdifulle budskap

Betalingsalternativer ved e-handel

En gjennomgang av hvilke betalingsløsninger som finnes for nettbutikker, hva som kreves av deg og hvilke kostnader som er knyttet til dette.

Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)

Det heter seg at et bilde kan si mer enn 1000 - ord. Det ligger mye i dette utsagnet. Det er flere typer illustrasjoner du kan bruke i visuell formgivning

Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen

Skal du oppnå suksess med en viral kampanje må du klare å skape en god kommunikasjonsprosess.

SEO : Mappe og filstruktur

Planlegg din mappe- og filstruktur. Den påvirker din rangering i Google, Yahoo og Bing

Hvordan utforme nyhetsbrevet?

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan du skal utforme dine nyhetsbrev, og komme med noen praktiske råd og erfaringer som har vist seg virkningsfulle.

B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel

Et annet grunnleggende skille er hvem som er målgruppen for e-handelsløsningen. Vi skiller her mellom B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel

Hva er Web 2.0?

Du har sikkert allerede støtt på begrepet Web 2.0 flere ganger de siste årene, men hva betyr egentlig Web 2.0?

Brukeropplevelse (UX – Design)

Brukeropplevelse er et begrep som refererer til totalopplevelsen en bruker har ved anvendelse av et produkt, tjeneste eller et system.

E-postmarkedsføring (e-marketing)

En gjennomgang av hva epostmarkedsføring er og hvordan du bruker denne form for markedsføring for å få suksess.

Definisjon av viktige e-postmarkedsføring begreper

En gjennomgang av de viktigste begrepene innenfor epostmarkedsføring.

Hva koster en nettbutikk?

Å etablere en nettbutikk koster ikke lenger flere hundre tusen kroner. Faktisk kan små- og mellomstore virksomheter idag etablere profesjonelle nettsider med en integrert nettbutikk for under NOK. 10.000.-

Brukergrensesnittdesign (UI – design) og brukervennlighet (usability)

Ordet "brukervennlighet" refererer også til metoder for å forbedre brukervennligheten under designprosessen.

Digitale kanaler og virkemidler

Det siste teknologiske paradigmeskiftet som har påvirket mediemarkedet er overgangen fra bruk av analoge til digitale signaler.

Dilemmaer i sosiale medier

et valg mellom to muligheter som begge vil medføre et uønsket resultat eller ønskede resultater som helt eller delvis utelukker hverandre gjensidig

Valg av søkeord til dine sider

En gjennomgang av hvordan du skal velge dine søkeord til ditt nettsted og oppnå en førsteside rangering på disse søkeordene.

Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?

En gjennomgang av hva du kan gjøre hvis du selv skulle bli utsatt for sjikane og ærekrenkelse.

Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)

En gjennomgang av hvilken betydning selve domene har for nettstedets rangering i Google.

EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden

EDI og EDIFACT - den første e-handelstandarden og er blitt utviklet siden 1980-tallet.

Bør virksomheten ha en sosial profil?

Svaret er i utgangspunktet JA. Sosiale medier kan brukes på svært mange måter for å løse definerte kommunikasjonsoppgaver.

Valg av epost format for nyhetsbrevene

Hvilket epost format bør du velge for nyhetsbrevene dine for å være sikker på å komme frem og at mottakeren kan lese det?

Nettstedets målsetting

Ikke ta noen beslutning om å utvikle nettstedet før at du har gjort deg opp en mening om hva du ønsker å oppnå med nettstedet og hvem du lager det for.

Landingsside

En gjennomgang av hva en landingsside er og hvordan du går frem for å lage en effektiv landingsside.

Slik får du ditt nettsted indeksert i Google

Før det er noe vits å jobbe med SEO, må sidene være indeksert i Google, da det har lite for seg å søkemotoroptimalisere sider de ikke vet om

SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google

Følger du rådene i de fanene under er du sikret å ha en nettside som oppfyller alle kravene Google setter til nettsidens innhold.

SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker

Bruk av lenker er viktig i all SEO, da lenke strukturen avgjør sidens interne lenke popularitet, som igjen påvirker sidens rangering i SERP

Netthandel – en ny konkurransearena

Netthandel konkurransen skiller seg vesentlig fra konkurransesituasjonen virksomheten er vant fra den fysiske verden.

Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten

Call to action vil si at vi ber leseren foreta seg en eller annen handling, f.eks. be dem klikke like, dele innlegget med sine venner e.l.

Frekvens: Hvor ofte bør jeg sende ut et nyhetsbrev?

Ikke send ut for ofte, men pass også på at det heller ikke går for lang tid mellom hver utsendelse.

Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice

En gjennomgang av hvordan du bør håndtere retur av varer og tjenester, enten de selges over nettet eller disk.

Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?

Ønsker virksomheten å motta kortbetaling via en norsk eller scandinavisk bank kreves det at virksomheten inngår en ”innløseravtale” med en godkjent innløser som tar...

Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram

Jo flere som lager en link til din nettside, jo bedre rangering får du. Google legger vekt på link popularity når de skal rangere sidene

Kommersiell strategi

Den kommersielle strategien skal angi hvordan virksomheten skal bruke nettbutikken som en del av sin helhetlige markedsføring og hvordan selve nettbutikken skal markedsføres for å nå nettbutikkens mål.

Netthandel fakta

De viktigste faktaene og trendene i Bing sin e-handelsrapport som prøver å gi oss innsikt i det voksende e-handelsmarkedet kan oppsummeres slik:

Bruk av sosiale medier i rekrutteringen

En gjennomgang av hvordan du bør bruke sosiale medier i forbindelse med rekruttering av den rette kandidaten til en stilling.

Hvorfor e-postmarkedsføring?

Det finnes mange gode grunner for hvorfor du bør skaffe deg en profesjonell løsning for masseutsendelse av e-post og nyhetsbrev.

Hva er en nettbutikk?

Den vanligste formen for netthandel er å etablere en egen nettbutikk hvor virksomheten kan selge sine produkter og tjenester direkte til sine kunder.

Hva kan jeg skrive om andre?

Når vi jobber med sosiale medier kan det ofte være fristende å skrive om andre firmaer, nettsteder, produkter, tjenester eller personer.

Autentisering og identifisering av epost og avsenderen

Hvordan autentiserer og identifiserer mailserverne eposten du sender, og hva må du huske på for å ikke bli blokkert av deres anti-spamfilter?

Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt

Sensasjoner og katastrofer som appellerer til følelsene vekker glede eller sorg, avsky eller medfølelse, påvirker og interesserer oss i langt større grad enn hendelser som mangler disse elementene.

Nettstedstrategi

Skal nettstedet bli en suksess må mediets egenart utnyttes, og integrere nettstedet som et konkurransevirkemiddel i virksomhetens konkurransevirkemiddel strategi og kommunikasjonvirkemiddel strategi.

Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)

En sammenfatting av de viktigste punktene for bruk av fonter (skrifttyper) på en nettside.

Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?

En gjennomgang av de største forskjellene mellom de tradisjonelle salgs- og distribusjonskanalene og de nye digitale.

Bruk av avmeldingslink og avmeldingsside i dine nyhetsbrev

All massedistribuert epost MÅ inneholde en avmeldingslink som mottakerne kan klikke på for å melde seg av nyhetsbrevet

Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?

Når jeg begynte å skrive denne artikkelserien om e-handel kom jeg over denne artikkelen på nettstedet til Bisnote.no, og siden jeg fant den så interessant...

Responsiv design

Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin

Drivkraften bak sosiale medier

Selve fenomenet sosial medier er et direkte resultat av den teknologiske utviklingen de siste 30 årene

Meta-tags

En side med de viktigste rådene for teknisk søkemotoroptimalisering. Råd som kommer i tillegg til de som gjelder for optimalisering av sidens hastighet.

Morville – modellen (påvirkningforhold i brukeropplevelse)

Verdifull opplevelse er det sentrale begrepet. Seks delvis overlappende kjennetegn vil til sammen avgjøre verdien for brukeren.

Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)

En gjennomgang av hva du bør tenke på når du skal velge nettbutikk til ditt nettsted.

Digital markedsføring

Digital markedsføring er alle markedstiltak en aktør foretar seg for å nå en målgruppe ved bruk av digitale kanaler.

Hva bør et kundeorientert nyhetsbrev inneholde?

Råd og tips om hva du bør ha med i et kundeorientert nyhetsbrev for å få suksess med dine utsendelser.

Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessen

Ingenting gir større effektiviserings- og lønnsomhetgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen

Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?

Hva kreves for å etablere en egen online nettbutikk for virksomheten?

Nettverksverdi

Fellesbetegnelse for ulike typer sosiale og organiserte nettverk for å formidle og utveksle informasjon

Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering

En gjennomgang av hvordan vi får dekt vårt statusbehov og behov for selvrealisering gjennom å dele innhold i sosiale medier.

Velg riktig domene – din identitet på Internett

Før var det bygninger og maskiner som gjaldt, nå er ofte de største verdiene knapt synlige. De består ikke av materielle verdier, men av immaterielle.

Målgruppe: Hvem er det du prøver å nå med dine nyhetsbrev?

Sett deg et mål. Velg deretter hvem du ønsker å nå, få tak i deres adresse, før du sender dem skreddersydde budskap som du følger opp.

Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?

En gyllen regel er at man må få trafikk fra flere steder på nettet, og ikke legge alle eggene i samme kurv. I tillegg gjelder 5 prinsipper:

Reglement for bruken av sosiale medier

Bør virksomheten ha en egen sosial profil, og hvilke regler bør virksomheten utvikle til sine ansatte om bruken av sosiale medier?

Valg av avsenderadresse for nyhetsbrevet eller epostkampanjen

Hvilken avsenderadresse bør du velge for å være sikker på at epostmeldingen kommer frem og at mottakeren leser meldingen din?

Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken

En gjennomgang av hvordan man kan bruke nettbutikken som en forlengelse av virksomhetens fysiske utsalgssted.

Netthandel strategi/plan

Når du har vurdert virksomhetens rammebetingelser og resultatene fra situasjonsanalysen opp mot hvilken risiko virksomheten er villig til å ta, gjelder det å planlegge...

Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer

Hvilke informasjonssystemer har virksomheten idag og hvilke av dem må nettbutikken kunne utveksle data med?

FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori

Denne teorien går ut på at folk kommuniserer med hverandre fordi de motiveres til å uttrykke én, to eller alle tre av våre interpersonelle behov.

Delinger kan dekke fysiologiske- og trygghetsbehov

En gjennomgang av hvordan vi deler budskap for å dekke våre fysiologiske- og trygghetsbehov i Maslows behovshiearki.

Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden

Avklar så tidlig som mulig i utviklingsprosessen hvilken plass og funksjon i virksomhetens verdikjede nettstedet skal ha..

Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?

Høyest mulig kundetilfredshet er et viktig mål for de fleste virksomheter, da kundetilfredshet anses som nøkkelen til kundelojalitet og lønnsom drift.

SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen

Title taggen til nettsiden er den viktigste enkeltfaktoren for sidens rangering i søkemotorene.

Hvilken domene-strategi bør internasjonale og fler-språklige nettsteder velge?

I min forrige artikkel så jeg på viktigheten av å velge riktig topp-domene og domenenavn. I denne artikkelen skal jeg se litt nærmere på...

404 feilmeldingssider (File Not Found)

404 side er en side som vises av webserveren til nettleseren hvis en side ikke eksisterer eller ikke kan vises på webområdet ditt.

SEO mål og aviksanalyser

Skal investeringen i SEO bli en lønnsom investering, må du sette opp klare mål som viser hva du skal oppnå , med en tilhørende strategi

Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur

Hvilken arkitektur og infrastruktur enhver nettbutikk er avhengig av kan prinsipielt illustreres slik:

Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt

SEO er ikke et tiltak, men en evigvarende prosess for å gi en bestemt nettside en førstesideplassering i søkeresultatene til Google.

Integrasjon av EDI og XML

Det blir påpekt at EDI og Internett ikke skaper konflikter for hverandre, men er teknologi som utfyller hverandre.

Hold epostlistene rene – unngå å bli blokkert p.g.a. høy bounce...

Bounce er epostadresser som ikke eksisterer. Sender du ut for mange slike meldinger kan hele kampanjen bli blokkert.

Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn

Mellomleddets posisjon og betydning har endret seg enormt med overgangen til det digitale markedet. Jeg ser her litt på deres rolle idag.

Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål

Når situasjonsanalysen er gjennomført er neste oppgave å sette opp et definert mål for den virale strategien og kampanjen