Hva er en digital strategi (IKT-strategi)?
En digital strategi, også kalt IKT-strategi, er en overordnet plan som beskriver hvordan virksomheten skal bruke IKT (Informasjon – Kommunikasjon – Teknologi) for å realisere sine mål og strategier.
Den digitale strategien er en langsiktig plan (strategi) som forteller hvordan virksomheten skal nå sine digital mål gjennom å prioritere og implementere digitale tiltak og aktiviteter i organisasjonen. Den digitale strategien inngår dermed som en del av virksomhetens strategiske planlegging og den må alltid være utledet av forretningsstrategien for at den skal bygge opp under den.
Når vi snakker om IKT og digital teknologi er i denne sammenheng mener vi ikke bare den fysisk teknologien vi kan se i form av hardware og software. Begrepet omfatter også alle former for:
- elektronisk informasjon
- informasjonssystemer
- styring og organisering av teknologien, personalet og kompetansen som kreves og genereres.
Hva en digital strategi ikke er
Googler du ordet “digital strategi” vil du tro at en digital strategi er det samme som en digital markedsstrategi. Det er det ikke. En digital strategi er IKKE bare en strategi som forteller deg hvordan du skal markedsføre og selge noe på Internett. En digital strategi er en langsiktig plan som forteller hvordan IKT-teknologi og digitale tiltak/aktiviteter skal brukes for å nå virksomhetens overordnede forretningsmål.
En liten bedrift som lever av å driver en nettbutikk gjennom markedsføring i sosiale medier og søkemotoroptimalisering trenger kanskje kun en digital strategi som erstatter både både forretnings- og markedsstrategien. Større bedrifter trenger flere strategier (planer) som bygger opp under den overordnede strategien som skal følges i planperioden.
Arbeidsmodell for digital strategi
Når vi lage en digital strategi tar vi utgangspunkt i dagens situasjon. Deretter tegner vi opp et bilde av situasjonen vi ønsker å bevege oss mot. Foruten å beskrive hvilke mål vi skal nå gjennom å følge strategien, må den også beskrive hvilke tiltak som er nødvendig for å komme dit.
Under finner du en generell arbeidsmodell for å utvikle en digital strategi: