Hjem 2020
Arkiver
Planleggingsfasen til entreprenøren
Det heter seg at halve hemmeligheten til suksess, er å unngå å gjøre kjente feil. Det ligger mye sant i dette uttrykket.
Det strategiske vindu
Det strategiske vinduet gir oss et bilde av prosessen som entreprenøren benytter for å utforske, identifisere og utnytte de markedsmulighetene som finnes
Hvordan lykkes som entreprenør og/eller gründer?
Det avgjørende er at du har et unikt markedstilbud som i kundens øyne gir klare fordeler i forhold til andre konkurrenter
Timing er en avgjørende suksessfaktor
Med timing menes: "Å finne det beste tidspunktet å gå inn i et marked med en ny ide på"
Pioner (first to marked), etterfølger eller kopiering strategi
Timing er avgjørende for innovasjonens suksess. Jo tidligere ute med en stor innovasjon, jo høyere er også den økonomiske risikoen.
Valg av selskapsform
Hvilken selskapsform bør du velge? I denne artikkelen ser vi nærmere på dette spørsmålet.
Valg og beskyttelse av firmanavn
I denne artikkelen ser vi litt nærmere på hvilket firmanavn du bør velge og hvordan du kan beskytte firmanavnet.
Firmalogo og logo design
Logoen er selskapet sitt kjennemerke og symbolet på selskapets identitet. Her ser vi på hvordan du skal gå frem for å velge rett logo.
Forretningsplan
Et overordnet rammeverk for virksomhetens fremtidige kurs og strategi som angir hvilke langsiktige mål virksomheten skal nå og hvordan disse målene skal nås.
Planleggingmodell for forretningsplanen
Det finnes ingen standard oppskrift på hva en forretningsplan skal inneholde eller bygges opp, da dette er situasjonsbestemt, og vil derfor variere fra virksomhet til virksomhet.
Immaterielle rettigheter
En idé kan beskyttes ved hjelp av patent, design/mønster eller varemerke. Patentstyret (Styret for det industrielle rettsvern) er den nasjonale registrering myndigheten.
Tillatelser
Hvilke tillatelser trenger du for å kunne realisere dine planer? I denne artikkelen ser vi nærmere på nettopp dette spørsmålet.
Bruk av kjendis som drahjelp for nyetablerte selskaper
En strategi mange nyetablerte selskaper har hatt brukt med stor suksess er å alliere seg med en kjendis som selskapet kan bruke som en frontfigur.
Partnerfasen til entreprenøren
Du kan ikke gjøre alt alene. Du vil måtte trenge en eller flere nøkkelpersoner som kan hjelpe deg på områder hvor du mangler kompetanse og erfaringer
Forretningsideens kapitaliseringsfase
Kapitaliseringsfasen tar for seg hvordan du skal skal klare å skaffe pengene som trengs for å realisere forretningsideen og forretningsplanen
Etableringsfasen til selskapet
En gjennomgang av hva du må tenke på og gjøre i etableringsfasen av egen virksomhet.