Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 12 av 23 artikler om Kommunikasjonsvirkemidler

    Denne artikkelen er del 5 av 12 artikler om Markedskommunikasjon

trade-promotionTrade promotion er et kommunikasjonsvirkemiddel i virksomhetens promotion-mix på lik linje med reklame og andre kommunikasjonskanaler, og har som mål å løse definerte kommunikasjonsoppgaver i virksomhetens kommunikasjonsplan.

Trade promotion refererer til markedsføringsaktiviteter produsenter gir grossist og detaljistleddet for å stimulere etterspørselen etter deres produkter eller tjenester.

Trade Promotion er en markedsføring teknikk som tar sikte på å øke etterspørselen etter produsentens produkter i grossist og/eller detaljistleddet gjennom å tilby dem:

  • Rådgivning, utviklingshjelp og kurser for de ansatte i mellomleddet (grossist og detaljistleddet)
  • Informasjon om produktene til detaljistene
  • Kreditter til mellomleddet (grossist og detaljistleddet)
  • Forhandlerstøtte til reklametiltak
  • Gunstige innkjøpspriser for en kortere periode
  • Gaver, invitasjon til messer og kurs

Slike tiltak brukes ofte når man opererer i et svært konkurransepreget miljø. Trade promotion kan da brukes til å differensiere (skille) virksomhetens produkter fra konkurrentenes. Andre bruker slike trade promotion for å øke produkt synlighet og merkevarebevissthet hos forbrukerne .

Trade Promotion kan også øke forbruket av et bestemt produkt i en tidsperiode, forbedre distribusjonen av deres produkt (er) hos bestemte forhandlere, styrke relasjonen med forhandlerne, komme inn i et bestemt markedssegment eller inn i eksisterende segmenter med et nytt produkt.

Du leser nå artikkelserien: Kommunikasjonsvirkemidler

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Sales Promotion (SP)Emballasje >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Mediekanal og medium
  • Kommunikasjonmiks
  • Tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidler
  • Reklame
  • Grafiske mediekanaler
  • Analoge mediekanaler
  • Public Relation (PR)
  • Direkte markedsføring
  • Personlig salg
  • Sales Promotion (SP)
  • Trade promotion
  • Emballasje
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Telemarketing
  • WOM : Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)
  • Digitale kommunikasjonsvirkemidler
  • Sosiale medier
  • E-postmarkedsføring (e-marketing)
  • Nettside og nettsted
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Du leser nå artikkelserien: Markedskommunikasjon

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << EmballasjeSales Promotion (SP) >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidler
  • Telemarketing
  • Emballasje
  • Trade promotion
  • Sales Promotion (SP)
  • Public Relation (PR)
  • Reklame
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering
  • Digitale kommunikasjonsvirkemidler