agenturer.no

    Denne artikkelen er del 12 av 23 artikler om Kommunikasjonsvirkemidler

    Denne artikkelen er del 5 av 12 artikler om Markedskommunikasjon

trade-promotionTrade promotion er et kommunikasjonsvirkemiddel i virksomhetens promotion-mix på lik linje med reklame og andre kommunikasjonskanaler, og har som mål å løse definerte kommunikasjonsoppgaver i virksomhetens kommunikasjonsplan.

Trade promotion refererer til markedsføringsaktiviteter produsenter gir grossist og detaljistleddet for å stimulere etterspørselen etter deres produkter eller tjenester.

Trade Promotion er en markedsføring teknikk som tar sikte på å øke etterspørselen etter produsentens produkter i grossist og/eller detaljistleddet gjennom å tilby dem:

  • Rådgivning, utviklingshjelp og kurser for de ansatte i mellomleddet (grossist og detaljistleddet)
  • Informasjon om produktene til detaljistene
  • Kreditter til mellomleddet (grossist og detaljistleddet)
  • Forhandlerstøtte til reklametiltak
  • Gunstige innkjøpspriser for en kortere periode
  • Gaver, invitasjon til messer og kurs

Slike tiltak brukes ofte når man opererer i et svært konkurransepreget miljø. Trade promotion kan da brukes til å differensiere (skille) virksomhetens produkter fra konkurrentenes. Andre bruker slike trade promotion for å øke produkt synlighet og merkevarebevissthet hos forbrukerne .

Trade Promotion kan også øke forbruket av et bestemt produkt i en tidsperiode, forbedre distribusjonen av deres produkt (er) hos bestemte forhandlere, styrke relasjonen med forhandlerne, komme inn i et bestemt markedssegment eller inn i eksisterende segmenter med et nytt produkt.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn
Annonse

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Kommunikasjonsvirkemidler

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Sales Promotion (SP)Emballasje >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Mediekanal og medium
  • Kommunikasjonmiks
  • Tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidler
  • Reklame
  • Grafiske mediekanaler
  • Analoge mediekanaler
  • Public Relation (PR)
  • Direkte markedsføring
  • Personlig salg
  • Sales Promotion (SP)
  • Trade promotion
  • Emballasje
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering
  • Sponsing
  • Telemarketing
  • Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)
  • Digitale kommunikasjonsvirkemidler
  • Sosiale medier
  • E-postmarkedsføring (e-marketing)
  • Nettside og nettsted
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Du leser nå artikkelserien: Markedskommunikasjon

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << EmballasjeSales Promotion (SP) >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidler
  • Telemarketing
  • Emballasje
  • Trade promotion
  • Sales Promotion (SP)
  • Public Relation (PR)
  • Reklame
  • Sponsing
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering
  • Digitale kommunikasjonsvirkemidler