Trade promotion er et kommunikasjonsvirkemiddeli virksomhetens promotion-mix på lik linje med reklame og andre kommunikasjonskanaler, og har som mål å løse definerte kommunikasjonsoppgaver i virksomhetens kommunikasjonsplan.
Trade promotion refererer til markedsføringsaktiviteter produsenter gir grossist og detaljistleddet for å stimulere etterspørselen etter deres produkter eller tjenester.
Trade Promotion er en markedsføring teknikk som tar sikte på å øke etterspørselen etter produsentens produkter i grossist og/eller detaljistleddet gjennom å tilby dem:
- Rådgivning, utviklingshjelp og kurser for de ansatte i mellomleddet (grossist og detaljistleddet)
- Informasjon om produktene til detaljistene
- Kreditter til mellomleddet (grossist og detaljistleddet)
- Forhandlerstøtte til reklametiltak
- Gunstige innkjøpspriser for en kortere periode
- Gaver, invitasjon til messer og kurs
Slike tiltak brukes ofte når man opererer i et svært konkurransepreget miljø. Trade promotion kan da brukes til å differensiere (skille) virksomhetens produkter fra konkurrentenes. Andre bruker slike trade promotion for å øke produkt synlighet og merkevarebevissthet hos forbrukerne .
Trade Promotion kan også øke forbruket av et bestemt produkt i en tidsperiode, forbedre distribusjonen av deres produkt (er) hos bestemte forhandlere, styrke relasjonen med forhandlerne, komme inn i et bestemt markedssegment eller inn i eksisterende segmenter med et nytt produkt.
Du leser nå artikkelserien: KommunikasjonsvirkemidlerDu leser nå artikkelserien: Markedskommunikasjon