Hjem Digtal markedsføring >> SEO

Digtal markedsføring >> SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside bedre synlig i søkemotorene

Søkemotormarkedsføring (SEM)

Hva er SEM, og hva er forskjellem mellom SEO og SEM? SEM er en forkortelse for: "Search Engine Marketing", eller på norsk: "Søkemotor markedsføring". I praksis...

Søkemotor

Med søkemotor menes nettsteder som benytter en programvare hvor man kan gå inn og søke etter informasjon på andre nettsteder, og få resultatene presentert som en opplisting med klikkbare linker.

Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt

SEO er ikke et tiltak, men en evigvarende prosess for å gi en bestemt nettside en førstesideplassering i søkeresultatene til Google.

Domene påvirker søkemotorrangeringen

En gjennomgang av hvilken betydning selve domene har for nettstedets rangering i Google.

Indekseringstatus i Google

Før det er noe vits å jobbe med SEO, må sidene være indeksert i Google, da det har lite for seg å søkemotoroptimalisere sider de ikke vet om

Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!

Hvis domenet og/eller nettsidene dine plutselig har falt ut fra indeksen til Google gjelder det å finne ut hvorfor. Det kan være mange grunner til...

SEO mål og aviksanalyser

Skal investeringen i SEO bli en lønnsom investering, må du sette opp klare mål som viser hva du skal oppnå , med en tilhørende strategi

Valg av søkeord for ditt nettsted

En gjennomgang av hvordan du skal velge dine søkeord til ditt nettsted og oppnå en førsteside rangering på disse søkeordene.

Landingsside

Så snart du har definert nettstedets søkeord, kan du gå videre og plukke ut landingsidene til disse søkeordene.

Nettsidens innhold avgjør rangeringen i Google

Følger du rådene i de fanene under er du sikret å ha en nettside som oppfyller alle kravene Google setter til nettsidens innhold.

Title- og Meta Description Tag

Title taggen til nettsiden er den viktigste enkeltfaktoren for sidens rangering i søkemotorene.

Nettsidens overskrifter (h1/h6)

H står for "headding" i HTML språket og brukes til å angi nettsidens overskrift.  At denne taggen brukes riktig er viktig for synligheten.

ALT-taggens SEO betydning

Alt attributten skal brukes til å beskrive et bilde. Hvis du har et bilde av en stor blå melon, bør du bruke ALT-taggen til å beskrive dette. F.eks.: alt=”stor blå melon".

Ankertekst

Ankerteksten vektlegges svært høyt av Google, da dette er den eneste måten Google kan vite hva linken inneholder og fører hen.

Site-map

Et nettkart (site-map) er en enkel måte for webmastere å fortelle søkemotorene hvilke sider nettstedet ditt består av.

Duplikatside

Duplikatsider er et problem og mange duplikatsider skal ikke indekseres. Med dublikatsider menes to sider som har det samme innholdet.

Meta-tags

En side med de viktigste rådene for teknisk søkemotoroptimalisering. Råd som kommer i tillegg til de som gjelder for optimalisering av sidens hastighet.

Robots.txt

En fil som legges på root-katalogen til nettstedet for å fortelle Google hvilke sider som skal indekseres

Responsiv design

Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin

404 feilmeldingssider (File Not Found)

404 side er en side som vises av webserveren til nettleseren hvis en side ikke eksisterer eller ikke kan vises på webområdet ditt.

Mappe og filstruktur

Planlegg din mappe- og filstruktur. Den påvirker din rangering i Google, Yahoo og Bing

Oppdater sidene dine jevnlig

Hvor ofte du endrer innholdet på nettstedet ditt har stor innflytelse på din rangering i Google og de andre søkemotorene. De bruker endringsgraden på...

Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider

Ingenting er mer frustrerende enn trege nettsider. Ikke bare straffer Google trege hjemmesider, med erfaring viser også at svært mange går videre til andre søkeresultat...

Bruk av ikke-søkemotorvennlige teknologier

bruk av slike teknologier gjør at søkemotorene ikke klarer å lese og indeksere alt innholdet på nettsiden. 

Cloaking

Hva er cloaking? Cloaking er en SEO teknikk som går ut på å presentere et innhold av siden for søke robotene og et annen innhold...

.htaccess tips alle webmastere bør vite om

  Apache's .htaccess (hypertext access) konfigurasjonsfil er et kraftig verktøy som bør utnyttes for å optimalisere søkemotoroptimaliseringen. Før jeg går videre må jeg bare presisere at...

PageRank og bruk av utgående lenker i en side

Google sin PageRank er en indikator for hvor populært og tillitsfull ett nettsted er i Google sine øyne. Ikke noe annen enkeltfaktor har større...

Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram

Jo flere som lager en link til din nettside, jo bedre rangering får du. Google legger vekt på link popularity når de skal rangere sidene

Råd for lokal søkemotoroptimalisering

Det er mange ting som må tas i betraktning når du utfører lokale søkemotoroptimalisering. Google tar faktisk forskjellige faktorer i betraktning med lokale søk,...

Skjult tekst og koblinger i nettsiden

Kommer Google frem til at nettstedet ditt innholder skjult tekst og/eller koblinger, kan du risikere at Google fjerner deg fra sin indeks,

Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?

Det er umulig å sette korrekt verdi på ditt SEO-arbeid, av flere årsaker. La oss se på noen av dem. Hva er meta-verdiene en førstesideplassering...
Close