
Innovasjonen og entreprenørens research fase
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterNår du sitter med en god forretningsidè, er neste fase å sjekke om forretningsidèen er gjennomførbar i forhold til dine ressurser, lovverket og konkurransesituasjonen.
En gjennomgang av hva som må gjøres for å avgjøre om man skal gå videre med forretningsideen eller ikke.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterNår du sitter med en god forretningsidè, er neste fase å sjekke om forretningsidèen er gjennomførbar i forhold til dine ressurser, lovverket og konkurransesituasjonen.
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterAll innovasjon er forbundet med en stor risiko som vi må prøve å redusere.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterPilotundersøkelse gjennomføres for å teste forskningsdesign, metoder, og prosedyrer for feil og problemer før hovedstudiet.
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterHva er en skrivebordundersøkelse og sekundærdata? Hvordan lage og benytte en skrivebordundersøkelse? Hvilke feilkilder vil dataene ha?
Lesetid (240 ord/min): 14 minutterSkal gi svar på: Hva gjør virksomheten, hvilke interessenter blir berørt av virksomheten, hvilken relasjoner finnes mellom dem og hvilken form for kommunikasjon krever dette?
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterMarkedsystemet er omgivelsene som omgir en virksomhet og omfatter alle interessenter som har interesse av å påvirke organisasjonens eksistens, vekst og kurs i fremtiden.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterIngen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. Derfor trenger du en analysen av arbeidsbetingelsene før det er mulig å utvikle en plan.
Lesetid (240 ord/min): 16 minutterMarkedet er en viktig del av virksomhetens mikrosystem og må alltid kartlegges i forbindelse med en situasjonsanalyse
Lesetid (240 ord/min): 10 minutterEn virksomhet som tilbyr lignende verditilbud (produkter og tjenester) til det samme markedet som virksomheten satser på med sitt verditilbud
Lesetid (240 ord/min): 14 minutterEn analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterKonkurransefortrinn er unike egenskaper ved et verditilbud som konkurrentene ikke har og som kundene oppfatter som viktige ved kjøp.
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterKunder er alltid verdimaksimerende. De vil derfor alltid velge det produktet eller tjenesten som gir dem “mest opplevd verdi” for pengene
Lesetid (240 ord/min): 11 minutterAlt kunder legger vekt på før, under og etter kjøp av et produkt eller tjeneste på et psykologisk, sosialt og funksjonelt nivå
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterEn kundeanalyse er en analyse som forteller hvem som er våre kunder og hva som kjennetegner dem.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterPESTEL analyse er en systematisk situasjonsanalyse av en virksomhets makroomgivelser, sett i en strategisk sammenheng.
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterMed trender mener vi utviklingslinjer i et statistisk materiale og omfatter alt fra å trekke opp kurver på frihånd i et diagram, til mer kompliserte matematiske beregninger
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterHva er en SOFT-analyse eller SWAP-analyse eller SWOP analyse som nyere markedsføringsteori ofte omtaler denne analysen som? Hvordan gjennomføre en slik analyse, og hva kan jeg bruke den til?
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterMens målet i idè- og konseptgenereringfasen er å få frem flest mulig muligheter, problemer og ideer, er hensikten med ide vurderingen å redusere antallet.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterHittil har produktet bare fremstått i form av beskrivelse, løse skisser eller i beste fall en arbeids prøve. Når man nå går over i en konkret produktutvikling, medfører dette langt større kostnader og investeringer enn tidligere. Produktet må nå utvikles til en prototype.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterEn foreløpig utgave av et produkt, tjeneste eller system